هر مطلبی که در سایت شما منتشر می شود، به غیر از متن (که بسیار با اهمیت است) دارای تصویر نیز می باشد. اگر شما از آن دسته وبمسترانی هستید که تصویر نمی گذارید حتماً این کار را انجام دهید، زیرا عکس از مهم ترین مواردی است که هم مخاطب را به خواندن مطلب تشویق می کند و هم اینکه فهم مطلب را نیز ساده تر مینماید اما هنگامی که تصویری در سایت قرار می دهید باید آن را برای موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل بهینه سازی کنید! شاید بتوان دومین قسمت پرطرفدار گوگل را قسمت سرچ تصاویر آن دانست. پس سئو تصاویر بی شک یکی از مهم ترین بخش های سئو است.
تصاویر نقش بسیار موثری در زیباتر و جذاب تر کردن محتوا دارند و تاثیر آن ها بر بهینه سازی سایت نیز غیر قابل انکار است. در واقع تصاویر زیبا، کم حجم، باکیفیت و مرتبط با نوشته به درک بهتر مخاطب کمک کرده و مفهوم را راحت تر به وی منتقل می کنند. گاهی یک تصویر، گویای اصل مطلب است و به سرعت کاربر را به خود جذب می کند. عکس ها باید بهینه سازی شوند تا بازدیدکنندگان را مدت زمان بیشتری در سایت نگه داشته و نرخ پرش یا بانس ریت را به حداقل برسانند. محتواهای بصری بی شک جذاب تر از محتواهای متنی هستند و مفهومی عمیق تر به مخاطب القا می کنند، از این رو نباید از اهمیت آن ها غافل شد بلکه باید با رعایت نکات مهم آن ها را بدون عیب و نقص در سایت قرار داد.
اگر بخواهیم یک تصویر را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنیم، باید به موارد زیر توجه کنیم:
1. اولین نکته ای که در بهینه سازی تصاویر بسیار حائز اهمیت می باشد، انتخاب تصویر مناسب است. عکسی را انتخاب کنید که با موضوع مقاله شما کاملاً در ارتباط باشد و محتوای آن را بازتاب نماید. آنچه که باعث بهبود رتبه تصاویر در نتایج جستجو می شود، ارتباط آن با مطالب پیرامونش است، بنابراین به منظور انتقال بهتر پیام به مخاطبان بهترین عکس را در نوشته خود قرار دهید. همچنین می توانید از نمودارها، جداول و یا اینفوگرافیک های زیبا استفاده کنید، مطمئن باشید انجام این کار به سئو سایت نیز کمک خواهد کرد اما فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از آن ها کاربران را فراری می دهد، پس از این فرمت ها در حد مطلوب استفاده نموده و احتیاط کنید.
2. هنگامی که تصاویر در گوگل جستجو می شوند، اسم آن ها که ارزش بسیار بالایی دارد مورد توجه قرار می گیرد. یعنی اولین کاری که باید در بهینه سازی تصاویر انجام داد انتخاب نام مناسب است. سعی کنید نام تصویر کاملا مرتبط، مختصر و مفید باشد. شما می توانید سایت خود را با هزاران عکس که با نام پیش فرض ذخیره شده اند پر کنید اما مطمئناً کاربران با این اسامی پیش فرض، تصاویر را جستجو نخواهند کرد. آنچه که منجر به بهبود سئو سایت می شود، انتخاب کلمه کلیدی مناسب و هدف است، از این رو نام های توصیفی جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند و موتورهای جستجو دیگر همانند قبل تنها در بین مطالب سایت به دنبال کلمات هدف نمی گردند بلکه در نام تصاویر نیز آن ها را جستجو می کنند.
3. سومین مورد نیز استفاده از تگ alt برای تصاویر است. این تگ زمانی ارزشمند است که اگر به هر دلیلی تصویر در سایت شما نمایش داده نشود، این متن به جای آن نمایش داده خواهد شد. خود این تگ کمک بسیاری به سایت شما می کند که اگر در آپلود سنتر و یا سایتتان مشکلی پیش آمد و عکس نشان داده نشد، در عوض متن مربوطه توسط گوگل مورد جستجو قرار می گیرد! بهتر است این را بدانید که این تگ مهمتر از نام تصویر بوده و می توان گفت به صورت اساسی تصویر را برای گوگل بهینه سازی می کند. در ضمن زمانی که تصویر شما لینک داشته باشد، یعنی کاربر را به آدرسی مشخص لینک کند، این تگ مفید واقع شده و مانند یک لینک متنی عمل می نماید که نتیجه آن کسب امتیاز برای تصویر از طرف موتورهای جستجو خواهد بود. اما این نکته را به خاطر بسپارید که کلمات نامربوط و توضیحات بیهوده را به هیچ عنوان نباید به کار برد.
4. مورد چهارم نیز که این روزها فوق العاده برای موتورهای جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل حائز اهمیت است، حجم تصویر می باشد که به صورت کاملا مستقیم بر روی سرعت بارگذاری سایت تاثیر می گذارد. یعنی شما باید سعی کنید تصویر را با کمترین حجم ممکن در قسمت های مختلف سایت استفاده کنید. برای این کار هم میتوان از نرم افزار فتوشاپ و هم نرم افزارها و افزونه های مخصوص در این زمینه در پلت فرم های مختلف استفاده نمود. در حال حاضر یکی از مهم ترین دلایلی که نرخ پرش یا بانس ریت را افزایش می دهد، حجم بالای تصاویر و طول کشیدن بارگذاری آنهاست. جالب است بدانید گوگل مدت زمانی که صرف بارگذاری صفحات وبسایت می شود را به عنوان فاکتوری قابل توجه برای رتبه بندی سایت در نظر می گیرد. تصویری که بارگذاری آن بیش از 15 ثانیه به طول می انجامد، گزینه مناسبی نخواهد بود و مسلماً هیچ کاربری وقت صرف آن نمی کند.
5. قرار دادن عکس در ابعاد مورد استفاده سایت و قالب نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. یعنی اینکه اگر به طور مثال در قالب شما اندازه نمایش تصاویر به اندازه ۴۰۰ در ۳۰۰ است، باید یک تصویر با همین ابعاد در نوشته قرار دهید.
6. برای بهینه سازی باید تصاویر را با فرمت درست به کار ببرید. اصولاً فرمت ها ی JPEG، PNGو یا GIF برای تصاویر اینترنتی انتخاب می شوند که هر کدام تاثیر خود را در سایت خواهند داشت. فرمت JPEG یک فرمت استاندارد است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند تصاویر را فشرده نموده و آن ها را با کیفیت بالا اما حجم بسیار پایین به نمایش بگذارد. تصاویری که با فرمت PNG تنظیم می شوند هنگام فشرده شدن، کیفیت خود را از دست نمی دهند اما حجم آن ها در مقایسه با تصاویر JPEG که کیفیت مشابهی دارند بالاتر است، از این رو هنگامی که حجم به میزان قبل توجه کم می شود، برخی از جزئیات عکس خصوصاً رنگ های اصلی کیفیت خود را از دست می دهند. تصاویر GIF نیز اصولاً برای تصاویر کوچک تزئینی انتخاب می شوند. طیف رنگی این فرمت در مقایسه با سایر فرمت ها محدود بوده و کیفیت آن نیز پایین تر می باشد. یکی از مزایای گیفت، پشتیبانی از تصاویر متحرک و انیمیشن هاست.
7. اگر به صفحات برخی از سایت ها دقت کرده باشید، متوجه شده اید که در پس زمینه یا حاشیه آن ها، تصاویر دکوراتیو در حال نمایش هستند. منظور از تصاویر دکوراتیو، تصاویری غیرمرتبط با وبسایت است که بیشتر جنبه تزئینی دارند. هر چند جذابیت سایت با این تصاویر بالا می رود اما آن ها منجر به افزایش حجم صفحه و کند شدن سرعت بارگذاری می شوند. بنابراین در انتخاب آن ها دقت نموده و از فرمت هایی که حجم کمتری را به خود اختصاص می دهند استفاده نمائید.
8. در وبسایت هایی که حوزه فعالیت آن ها فروش محصولات مختلف است، مشتریان بیشتر به مشاهده تصاویر از زاویه های خاص علاقمند هستند. شما با نظرسنجی می توانید زوایای موردپسند آن ها را شناسایی کنید، پس این نکته را نیز جدی بگیرید. مورد دیگری که در سئو تصاویر حائز اهمیت است، تعداد عکس محصولات می باشد. شما باید تعداد محصولات نمایش داده شده در دسته بندی های مختلف را بررسی کنید زیرا آن ها بر بهبود خرید و جذب مشتری تاثیری مستقیم دارند.
زیرا عکس از مهم ترین مواردی است که هم مخاطب را به خواندن مطلب تشویق می کند و هم اینکه فهم مطلب را ساده تر می کند اما هنگامی که تصویری در سایت قرار می دهید باید آن را برای موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل بهینه سازی کنید! شاید بتوان دومین قسمت پرطرفدار گوگل را قسمت سرچ تصاویر آن دانست.
عکس ها باید بهینه سازی شوند تا بازدیدکنندگان را مدت زمان بیشتری در سایت نگه داشته و نرخ پرش یا بانس ریت را به حداقل برسانند.
ابتدا باید تصویری را انتخاب کنبم که با موضوع نوشته مرتبط باشد. سپس باید برای ذخیره تصویر نام مناسبی انتخاب کنیم و از تگ alt برای تصویر استفاده کنیم. حجم تصویر باید کم شود و فرمت آن نیز باید درست انتخاب شود.
5/5 (3 نظر)