ابزار Googlebot اکنون روی آخرین نسخه از کروم اجرا شده و محتوای جاوا اسکریپت سریعتر از همیشه ایندکس میشود. درواقع امروز گوگل چالش کمتری در ایندکس کردن این کدهای پرطرفدار دارد و شرایط درحال بهبود است. متخصصان بهینهسازی موتورهای جستوجو، همیشه با کدهای جاوا اسکریپت مشکل داشتند و گوگل چالشهای زیادی را در رتبهبندی وبسایتهایشان ایجاد میکرد. اگرچه شرایط برای این نوع از محتوا درحال بهتر شدن است، هنوز چالشهایی در مسیر وجود دارند. تأخیر در ایندکس کردن کدهای جاوا اسکریپت هنوز برای موتور جستوجو مشکل بزرگی محسوب میشود.
مقالههای مرتبط: تأخیر در ایندکس جاوا اسکریپتایندکس کردن جاوا اسکریپت در گوگل همیشه با تأخیر همراه میشود. گوگل منابع کافی برای ایندکس کدها را دارد، اما بههرحال تأخیری در روند مذکور وجود دارد. این تأخیر چه مقدار زمان میبرد؟ نمودار زیر، نمایشی کلی از زمان مورد نیاز برای ایندکس کردن جاوا اسکریپت را نشان میدهد.
خبر خوب اینکه امروز گوگل با سرعتی مناسب، جاوا اسکریپت را ایندکس میکند. حدود ۶۰ درصد از کدهای جاوا اسکریپت در ۲۴ ساعت اول پس از ایندکس شدن HTML ایندکس میشوند. البته خبر بد هم در این شرایط وجود دارد. ۳۲ درصد از صفحههای بررسیشده برای نمودار بالا، پس از گذشت یک ماه هنوز محتوای جاوا اسکریپت ایندکس نشده دارند که دلایل متعددی دارد. به جدول زیر دقت کنید:
وبسایت موضوع ابعاد نمونه آدرس URL درصد صفحههای دارای جاوا اسکریپت که پس از یک ماه ایندکس شدهاند (۱۰۰ درصد، تعداد صفحههای ایندکس شده) NBC News اخبار / مقاله ۸۰۴ ۲/۷۵ درصد HM تجارت الکترونیک ۶۴۱ ۳۵/۶۹ درصد The Guardian اخبار / مقاله ۳۱۰۰ ۳۹/۹۷ درصد WSJ اخبار / مقاله ۲۷۹۰ ۹۹/۸۲ درصد New York Post اخبار / مقاله ۱۱۴۳ ۱۰۰ درصد Telegraph اخبار / مقاله ۱۰۹۴ ۱۰۰ درصد Gap.com تجارت الکترونیک ۲۳۱ ۱۰۰ درصد زمان انتظار برای ایندکس شدن محتوای جاوا اسکریپت توسط گوگلزمانیکه طول میکشد تا گوگل، محتوای جاوا اسکریپت یک وبسایت را ایندکس کند، وابستگی زیادی به وبسایت، ساختار آن و نوع محتوای جاوا اسکریپت دارد. در جدول زیر، مقایسهی برخی از وبسایتها را مشاهده میکنید:
وبسایت تأخیر میانگین در ایندکس شدن محتوای جاوا اسکریپت (hh:mm:ss) Gap.com ۰۰:۰۰:۰۰ NYPost ۰۰:۱۴:۳۸ Reuters ۰۰:۲۸:۱۱ Trustpilot ۱۰:۵۳:۳۵ HM ۱۹:۲۲:۳۰ DailyStar ۲۰:۱۷:۱۵ TheGuardian ۲۱:۰۵:۵۷ Marketwatch ۲۴:۳۷:۳۵ NBCNews ۳۱:۱۸:۵۰ Showpo ۹۰:۴۳:۴۸در جدول بالا میبینید که گوگل در ایندکس کردن محتوای برخی وبسایتها چالش زیادی ندارد، اما برخی دیگر با فاصله و ظاهرا چالشهای بسیار، ایندکس میشوند. بهعلاوه نمیتوان ادعا کرد که گوگل برای ایندکس کردن محتوای جاوا اسکریپت، وبسایتهای جدید را به رقبای قدیمی ترجیح میدهد.
برای بهدست آوردن دادههای بالا، از الگوریتمی برای آزمایش ایندکس جاوا اسکریپت توسط وبسایتها استفاده شد. TGIF یا The Google Indexing Forecast ابزاری است که برای این منظور استفاده شد و روند کاری سادهای دارد:
نمونهای شامل بیش از ۵۰ وبسایت مشهور آماده و سایتمپ آنها برای بررسی صفحههای جدید بهصورت روزانه بررسی شد. بهعنوان نمونهای در این فهرست میتوان به وبسایتهایی همچون T-Mobileو Reuters و TrustPilot اشاره کرد. همهی صفحات جدید بررسی شدند تا ایندکس شدن آنها و ایندکس شدن محتوای جاوا اسکریپت تحلیل شود. در فلوچارت زیر میتوانید روال کلی بررسی ایندکس را مشاهده کنید.اهمیت تأخیر ایندکس جاوا اسکریپت
تصور کنید که یک وبسایت جدید در موضوع اخبار راهاندازی کردهاید و محتوای جاوا اسکریپت، تزریق آن را انجام میدهد. اگر گوگل اخبار شما را مثلا ۳۰ ساعت بعد ایندکس کند (که دور از انتظار نیست) دیگر محتوای منتشرشده حکم خبر را ندارد و بسیاری از مخاطبان را از دست میدهید. بهعلاوه اگر جاوا اسکریپت موجود در وبسایت برای ساخت لینک به مطالب مشابه استفاده شود، شرایط دشوارتر هم میشود.
تأخیر در ایندکس کردن باعث میشود که گوگل زمان بیشتری را برای کشف صفحاتی اختصاص دهد که بهتازگی به وبسایت شما افزوده شدهاند. حال تصور کنید که وبسایتی با موضوع تجارت الکترونیک و در حوزهای با رقابت شدید دارید. رقبا نیز همان محصولات وبسایت شما را با نام و توضیحات مشابه منتشر میکنند. دراینمیان وبسایتهایی که با سرعت بیشتری ایندکس شوند، در نتایج بالاتر جستوجو قرار میگیرند. درنتیجه زمانیکه گوگل تلاش میکند صفحات پر از جاوا اسکریپت محصولات شما را ایندکس کند، رقبا رتبههای بالای گوگل را تصاحب کردهاند.
تأخیر در ایندکس جاوا اسکریپت میتواند به قیمت از دست دادن رتبههای برتر در گوگل تمام شودگوگل تلاش میکند تا تنوعی از محتوای مفید را در نتایج جستوجو نشان دهد. با رقابت شدید تجارت الکترونیک در دوران کنونی، قرار گرفتن در نتایج بالایی بسیار دشوار است و شاید تنها با خرید تبلیغات گوگل بتوان در رتبههای بالا قرار گرفت. بههرحال سرعت ایندکس شدن در پیروزی رتبههای برتر گوگل تنها در حوزهی تجارت الکترونیک و اخبار مهم نیست و بسیاری وبسایتهای دیگر ازجمله وبسایتهای مدیریت رویداد، کاریابی و آگهیهای آنلاین نیز به آن نیاز دارند. درنهایت هر وبسایتی که محتوای جدید بسیار تولید کرده و مدام تغییر میکند، باید نگران تأخیر در ایندکس جاوا اسکریپت باشد.
ایندکس نشدن محتوا
بررسی تصادفی وبسایتهای متعدد در حوزههای خبری و تجارت الکترونیک نشان میدهد که گوگل ۲۵ درصد از محتوای جاوا اسکریپت را در صفحات آن وبسایتها ایندکس نمیکند. چنین مشکلی بهخاطر ایندکس کردن بهصورت دو مرحله یا دو موج ایندکس رخ میدهد. البته عدم ایندکس در موج دوم به دلایل گوناگون رخ میدهد و شاید در برخی نمونهها اصلا اتفاق نیفتد.
مدیران وبسایت و کارشناسان بهینهسازی موتور جستوجو برای رفع چالش ایندکس ابتدا باید متوجه شوند که کدام بخش از محتوای وبسایتشان توسط جاوا اسکریپت تولید میشود. برای این منظور ابزارهای گوناگونی وجود دارد که از میان آنها میتوان به WWJD اشاره کرد. بههرحال پس از کشف تأخیر در ایندکس یا عدم ایندکس بهصورت کلی، باید بهدنبال دلیل آن باشید و راهحلی برای چالش پیشآمده پیدا کنید. شاید مشکل ایندکس، در کدنویسی جاوا اسکریپت باشد یا برخی از رویکردهای SEO قبلی شما مانع از ایندکس صحیح شوند.
درنهایت اگر از جاوا اسکریپت برای تولید محتوا استفاده میکنید، باید رویکردی هوشمندانه برای آن داشته باشید. کنترل کدهای جاوا اسکریپت و نحوهی اجرای آنها در بخشهای گوناگون وبسایت باید توسط مدیر و متخصص SEO و پشتیبان فنی بهصورت مرتب انجام شود. هرگونه کاهش رتبه در نتایج جستوجو را جدی بگیرید و بهدنبال ایراد آن در بخشهای جاوا اسکریپت و کدهای مشابه باشید. فراموش نکنید که رها کردن کدهای جاوا اسکریپت مانند رها کردن فرمان خودرو در سرعت بسیار بالا است.