2018 سال پرهیجانی در دنیای سئو بود. آپدیتهای زیادی در الگوریتم گوگل انجام شد و سیستم و تیم مدیریت گوگل هم تغییرات زیادی به خود دید. تغییراتی در ایندکس شدن صفحات در موبایل و همچنین برخی آپدیتها در کنسول گوگل، سایر فعالیتهای گوگل در این سال بودند. به علاوه، گوگل لوکال و گوگل بیزینس و گوگل مپ هم در سال 2018 بسیار فعال بودند و قدرتمند ظاهر شدند.
با تکیه بر دادههای ساختاری در جستجوی گوگل و قابلیتهای شخصیسازی میتوان پیشبینی کرد که گوگل چگونه در حال بهبود رتبهبندی سایتها بر اساس میزان توانمندی و کیفیت آنهاست. در این مقاله به چند مورد از این عناصر خواهیم پرداخت
رتبهبندی نتایج جستجو و آپدیت الگوریتم گوگلگوگل تغییرات متعددی را در الگوریتم رتبه بندی نتایج جستجو اعمال کرده است. برخی از این تغییرات بسیار گسترده بودند و برخی کوچک و جزئی، برخی از آنها هنوز هم تایید نشدهاند و صرفا حدس و گمان هستند و برخی نیز قبل از اینکه اجرایی شوند در صدر اخبار گوگل بودند. این تغییرات و آپدیتها شامل موارد زیر بودند:
آپدیت سرعت: آپدیت سرعت در ژانویه 2018 معرفی شد و در ماه ژوئن اجرایی شد، بنا به گفته گوگل این آپدیت صرفا سایتهایی با سرعت بسیار کم را تحت تاثیر قرار خواهد داد و رتبهی آنها را دستخوش تغییر میکند و اگر سرعت آنها مجددا به حالت نرمال برگردد رتبهی آنها نیز بهبود پیدا خواهد کرد.
آپدیت مدیک: این آپدیت در اول آگوست اجرایی شد و به گفته گوگل یک آپدیت در هستهی الگوریتم گوگل محسوب میشود. این آپدیت بیشتر مربوط به سایتهای پزشکی و مرتبط با حوزهی سلامت است و آنها را به طور ویژهای زیر نظر میگیرد تا اطلاعات درست و بهتر در اختیار کاربران قرار دهد. آنچه که مهم است این است که به احتمال زیاد با گسترش و جواب دادن این آپدیت این تغییرات صرفا به بخش پزشکی و سلامت محدود نشود و سایر وبسایتها و موضوعات نیز به صورت جدی زیر نظر گرفته شوند.
همچنین دو تغییر دیگر در هسته گوگل در ماههای مارس و آپریل انجام شدند که گوگل اذعان دارد مبتنی بر محتوای باکیفیت سایت و ایجاد تجربهی کاربری مناسب برای بازدیدکنندگان است.
تغییرات در ایندکس شدن در صفحات موبایلگوگل در سال 2016 شروع به ایجاد یک پلتفرم برای نمایش بهینه صفحات وب در نمایشگرهای موبایل کرد و در سال 2018 این پلتفرم را به بهترین شکل ممکن ارائه داد. در حال حاضر 50 درصد از ترافیک وب مربوط به موبایل است و گوگل نقش مهمی در این درصد بزرگ داشته است تا کاربران به راحتی بتوانند سایتهای منطبق با موبایل را از روی نتایج جستجوی گوگل پیدا کنند و به راحتی از آنها استفاده کنند.
تغییرات سئودادههای ساختاری: بیشترین تمرکز گوگل در سالی که گذشت بر روی دادههای ساختارین و طرحها و تمها بود. نحوهی نمایش سایت در موتورهای جستجو و نحوهی ایندکس شدن آن و API جدید برای رباتهای ایندکس از جمله مواردی است که به صورت گسترده روی آنها تمرکز شده است. تغییرات جستجوی عکسها و نمایش زنده و بسیاری از مواردی که به ساختاری نشانهگذاری طرح مربوط است در این تغییرات لحاظ شدهاند.
شخصیسازی: گوگل برخی تغییرات دیگر را نحوهی دریافت و دستهبندی اطلاعات از سایتها ایجاد کرد که میتوان به بهینهسازی خوشه محتوا، شناسایی اسپمها و صفحات با محتوای بدردنخور اشاره کرد. هدف گوگل رتبهبندی بهتر وبسایتها با توجه به محتوای آنهاست.
تغییرات در گوگل کنسولگوگل کنسول: سال 2018 برای تیم گوگل کنسول بسیار پر تب و تاب بود و توانستند دسترسی به گوگل کنسول را برای افراد آسانتر و کاربردیتر سازند و ورژن اولیه که ایرادات نسبتا زیادی داشت را از دور خارج کردند و با یک کنسول قدرتمند جایگزین کردند. در این نسخه تنظیمات گستردهای برای ایندکس و رباتهای گوگل وجود دارد و نحوهی شناسایی سایتها هم بسیار سادهتر شده است. به طوری که اگر شما یک اکانت گوگل آنالیتیکس داشته باشید میتوانید به صورت اتوماتیک وارد کنسول گوگل شوید، در ضمن امکان اتصال گوگل آنالیتیکس یه کنسول گوگل هم در نسخهی جدید وجود دارد.
سئو محلیگوگل پست: گوگل پست یک قابلیت جدید است که در سال 2018 تقریبا چرخش خوب چرخید و توانست عملکرد خوبی داشته باشد. چندین نمای متفاوت روی این ابزار تست شدند تا در نهایت هم در دسکتاپ و هم صفحات موبایل خوب دیده شود. اما همچنان ایرادات ساختاری زیادی دارد و به گفته متخصصین سئو میزان ترافیک و تاثیرگذاری این ابزار به تدریج در حال کاهش است و باید دید گوگل چه برنامهای برای آن دارد.
گوگل بیزینس: در حقیقت گوگل بیزینس یک پنل مدیریت برای سئو محلی و صاحبان کسب و کارهاست تا بتوانند به نحوی از رتبهبندی و جایگاه کسب و کار خود در نتایج جستجو باخبر شوند. اپلیکیشن موبایلی گوگل بیزینس هم در این سال چند بار آپدیت شد و ایرادات آن برطرف شد. گوگل به این پلتفرم مواردی نظیر جستجوی مبتنی بر برند، پیشخوان آژانس و دادههای آماری متنوعی را اضافه کرده است و روزبهروز به محبوبیت آن افزوده میشود.
جمعبندیاین موارد تنها بخشهای کوچکی از آپدیت الگوریتم گوگل بودند، تغییرات زیادی در رابط کاربری و دستیار گوگل و سایر ابزارهای وبمستر گوگل شکل گرفته است که در نوع خود جالب توجه هستند و به نظر میرسد سال 2019 نیز همچنان برای گوگل و صاحبان سایت و سئوکارها پرتنش و پرهیجان خواهد بود و این خبر خوبی است.