اهمیت داده های ساختار یافته در سئو سایت Structured Data یا داده های ساختار یافته یعنی چه؟ rich snippets ریچ اسنیپت چیست؟
منظور گوگل از اطلاعات ساختار یافته “راهنمای صریحِ” محتوای یک صفحه وب است و در این مقاله آموزش سئو بررسی میکنیم که داده های ساخت یافته در سئو تاثرگذار هست یا نه؟
با وجود اینکه شرکت گوگل به سختی در تلاش است تا رباتهایی بسازد که بتوانند وب را بخوبی شناسایی کنند، اما باز هم این ربات ها نمی توانند کارایی یک انسان را داشته باشند.
به گفته گوگل:
“داده های ساختار یافته” Structured Data یک فرمت استاندارد برای ارائه اطلاعات و طبقه بندی محتوای یک صفحه وبسایت هستند؛ به عنوان مثال، برای یک صفحه دستور پخت غذا، مواد لازم ، مدت زمان پخت و درجه حرارت، کالری و غیره چه هستند؟
گوگل با استفاده از داده های ساخت یافته ای که در وب پیدا می کند برای درک محتوای یک صفحه، و همچنین جمع آوری اطلاعات در مورد وب و جهان به طور کلی استفاده می کند، با ویرلن همراه باشید:
“از آنجا که داده های ساخت یافته هر یک از عناصر یک محتوای دستور غذایی را علامت گذاری می کند، در این صورت کاربران می توانند دستور پخت مورد نظر خود را بر اساس مواد مورد نیاز، میزان کالری، زمان پخت و غیره جستجو کنند.”
گوگل از مثال دستور پخت زیاد استفاده می کند، زیرا تجسم خوبي است برای درک اینکه اطلاعات ساختار یافته یا غنی rich snippets چگونه عمل می کنند.
همانطور که در این جستجو مشاهده می کنید، تعداد زیادی خلاصه (snippets) پیدا شدند. فردی که در جستجوی پای مرغ است ، از این پس فقط به یک وب سایت هدایت نمی شود. بدون نیاز به کلیک بیشتر، یک دستور غذا، اطلاعات تغذیه ای و اطلاعات بیشتری در مورد محصول به آنها داده می شود.
به این مسئله ، صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) گفته می شود. هر SERP منحصر به فرد(خاص) است، حتی برای کوئری های جستجویی که در موتور جستجوی مشابه با استفاده از کلمات کلیدی مشابه انجام شده اند. قسمت سمت راست، پنل دانشی نامیده می شود، یعنی جایی که اطلاعات کسب و کارها مانند شماره تلفن، ساعات کار و محل اقامت ارائه می شود.
چگونه می توانم از داده های ساختار یافته استفاده کنم؟
داده های ساخت یافته از کد HTML استفاده می کنند، بنابراین کمی آشنایی لازم است تا بتوانید ویژگی های آن را فعال کنید. با این حال، اگر بودجه شما کم است، ابزارهای شخص ثالث بسیاری موجود هستند.
گوگل نیز این روند را برای پیاده سازی داده ها به طور رایگان در دسترس قرار می دهد.
آنچه که اساسا به آن احتیاج دارید این است که مطمئن شوید که کد بازگشتی(back-end) شما شامل یک سری سیگنال های محتوایی مربوط به گوگل شود. که می توانند شامل موارد زیر باشند:
افراد نقشه ها رویداد ها محصولات پیشنهادات نظرات دستور العمل هامتأسفانه، هیچ دکمه جادویی برای ایجاد rich snippets ریچ اسنیپت یا اسنیپت های غنی یا همان rich snippets وجود ندارد. شما باید روی زیرساخت سایت خودتان سخت کار کنید و حتی بعد از آن نیز موتورهای جستجو مجبور به استفاده از آنها نیستند. مهم این است که به یاد داشته باشید که همه نتایج شما با استفاده از اسنیپت غنی rich snippets ریچ اسنیپت نمایش داده نمی شوند، و آنچه که نشان داده می شود،از زمانی به زمان دیگر متفاوت خواهد بود.
]ریچم بنچی که نویسنده ی مجله موتورهای جستجو است، ریچ اسنیپت را به شکل “کار درست، نه یک امتیاز” توصیف کرد.
]گوگل تصمیم گیرنده نهایی است. با توجه به دلایل پنهان خود، می تواند به دلخواه اسنیپت های غنی را انتخاب کند.اینجا زمانی است که Schema.org وارد صحنه می شود: به گفته این سایت:
“این سایت مجموعه ای از واژگان اشتراک یافته فراهم می کند که وبمسترها می توانند برای نشانه گذاری صفحات خود به شیوه ای که در سئو سایت موثر باشد و توسط موتورهای جستجو اصلی شناخته شوند، استفاده کنند. موتورهایی نظیر: گوگل، بینگ، یانداکس و یاهو”
بنابراین Schema ، زبان و کد لازم را برای هدایت گوگل فراهم می کند تا اطلاعات مربوط به کسب و کار شما را برجسته و مشخص کند. مجموعه Schema شامل تعدادی ابزار برای تست و پیاده سازی، و همچنین یک پلاگین وردپرس می شود.
چرا باید از آن استفاده کنم؟دلایل زیادی وجود دارد که شما باید از Schema استفاده کنید.گوگل می گوید:
“هنگامی که شما از داده های ساختار Structured Data برای علامت گذاری محتوا استفاده می کنید، به گوگل کمک میکنید تا متن آن محتوا را برای نمایش در جستجوها بهتر درک کند و شما از این طریق در بهینه سازی سایت و سئو موفق تر باشید و محتوایی خود را بهتر به کاربران توزیع خواهید کرد. شما این کار را با علامت گذاری ویژگی های محتوا و فعال کردن اقدامات مربوطه انجام می دهید. این کار باعث می شود که آن محتوا در نتایج غنی ثبت شود. ”
]با این حال، در حالی که برخی از گمانه زنی ها مبنی بر اینکه داده های ساختار یافته ممکن است روزی یک عامل تاثیرگذار بر سئو و رتبه بندی ها باشند، گوگل این امر را روشن کرده است که rich snippets ریچ اسنیپت در حال حاضر هیچ تاثیری در سئو SEO و رتبه بندی سایت ها ندارند.
]اما rich snippets ریچ اسنیپت اجازه می دهد که برند ها قدرتی مناسب را در یک موضوع خاص ایجاد کنند که می تواند روی داده های صفحه (on-page) مانند میزان کلیک و میزان جست وجو تاثیر بگذارد.
به مثال پای مرغ برگردید، سایت Pillsbury انقدر خوی بهینه شده است که به طوری موثر در رتبه ۱ در جستجوی گوگل برای صفحه مذکور است. هر فردی که به دنبال آن دستور پخت است، مجبور است که صفحه Pillsbury را با یک دستور پخت دقیق و تصاویر جذاب ببیند.
قبل از کلیک کردن بر روی سایت، یک جستجوگر قادر است محتوا را ببیند. سپس آنها خواهند فهمید که محتوای این سایت مربوط و مفید است، بنابراین بیشتر احتمال دارد که روی سایت کلیک کنند و بمانند.
] پس هر دو از این عوامل به طور فعال در سئو و رتبه بندی جستجو نقش دارند. ]در ذهن جستجوگر، آن اطلاعات دیده شده قبل از ورود، Pillsbury را در این موضوع و حتی دستورپخت های دیگر ، به یک قدرت تبدیل کرده است.همچنین لازم به ذکر است که جستجوها سایت Pillsbury را در موقعیت به اصطلاح “موقعیت صفر” قرار می دهند جراکه سایت آنها بهینه سازی شده و داده های ساختار یافته مرتبط را پیاده کرده اند.
در یک مثال دیگر، وب سایت بانک مرکزی نتیجه پنجم را در جستجو و جو دارد، اما به دلیل اینکه داده های ساختار یافته خود را بهینه سازی کرده است، نسبت به دیگران برتری دارد.
این امر البته می تواند، میزان بازدید را افزایش دهد.
در واقع، هر گونه اطلاعات غنی می تواند بازدید را افزایش دهد. در ۲۰۱۵ شرکت تحقیقاتی Blue Nile اهمیت شماره داشتن رتبه اول در رتبه بندی گوگل را مورد بررسی قرار داد. با وجود اینکه همیشه اینطور به نظر می رسید که رتبه اول در جستجوها به معنای کلیک بیشتر بود، Blue Nile ها متوجه شدند که اینطور نیست.
تحقیقات آنها نشان می دهد که ریچ اسنیپت در موقعیت ۲، میزان جذب کلیک ۶۱٪ را دارند. درحالی که ۴۸٪ از آنهایی که ریچ اسنیپت ندارند در موقعیت ۱ قرار داشته و ۳۵٪ از آنها در موقعیت دو قرار دارند.
] استفاده از داده های ساختار یافته، آن ۲۶ درصد تفاوت را ایجاد می کند. ]وبلاگ SEO Ultimate می گوید که حتی آنهایی که در بالای رتبه بندی قرار دارند، لزوما به اندازه کافی خوب عمل نمی کنند. آنها استدلال می کنند که کاربران موتورهای جستجو بیش از این انتظار ندارند – هنگام جستجو برای یک هتل، ما انتظار داریم تعداد ستاره یا قیمت آن هتل در صفحه جستجو نمایش داده شود.
“رتبه بندی بالا در جستجو یا SERPs و تبلیغات اینترنتی دیگر کافی نیست تا مردم را به بازدید از وب سایت شما هدایت کند. در حالی که هنوز هم به طور کلی داشتن لینک در صفحه اول جستجو ایده خوبی است، اکنون باید مطمئن شوید که محتوایی کافی در جستجو SERP ارائه می کنید تا خود را از دیگر نتایج جستجو جدا کنید.
]این همان چیزی است که مردم آنلاین برای سنجش سایت شما مورد استفاده قرار می دهند – که در نهایت مشخص می کند که آیا آنها بر روی لینک شما کلیک می کنند یا خیر. “
] آینده داده های ساخت یافتهقوی ترین نشانه ی آینده داده های ساختار یافته از خود گوگل برگرفته می شود. این شرکت ابزار تست داده ای ساختار یافته ی خود را توسعه داده است. آنها همچنین ماژول هایی برای داده های ساختار یافته، کارت های غنی و برجسته کننده داده را به کنسول جستجو اضافه کرده اند تا به وبمسترها اجازه دهد ابزار Schema را در وب سایت خود پیاده سازی کنند.
عجیب است که گوگل این مراحل را بدون ایجاد اطلاعات ساختاریافته به عنوان بخشی از معیارهای سئو و رتبه بندی کلی خود طی می کند. این بدان معنی است که شرکت هایی که این مراحل را در فرایند خدمات سئو و بهینه سازی سایت های خود انجام داده اند مزایای عمده ای خواهند داشت.
نتیجه
در شرایطی که گوگل هر از چند گاهی ساختار جستجوی خود را به روزرسانی می کند، یک بازاریاب حرفه ای و متخصص دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی همیشه به دنبال یک فرصت است. با یادگیری از کسانی که مشتاقانه خود را وفق داده اند، می توانید مطمئن شوید که نام شما اولین نامی است که مشتریان بالقوه می بینند، زمانی که آنها به کمک نیاز دارند.