سئو منفی عمل حمله به وب سایت رقیب با هدف آسیب رساندن به رتبه بندی جستجو است. سئو منفی نوعی سئو کلاه سیاه است که با استفاده از تکنیکهای غیراخلاقی برای فریب الگوریتمهای موتورهای جستجو برای تغییر رتبهبندی جستجو سایت رقیب استفاده می شود.
سئو منفی هدف مشخصی دارد و آن آسیب رساندن به رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو است. اگرچه گوگل سال ها با به روز رسانی الگوریتم هایی مانند پاندا و پنگوئن با سئو منفی مبارزه کرده است، اما هکرها و سایرین همچنان به یافتن راه هایی برای آسیب رساندن خواهند پرداخت.
خوشبختانه، تکنیکهایی وجود دارد که سئوکارها میتوانند برای مبارزه با سئو منفی و بازگرداندن رتبهبندی وبسایت به مسیر قبلی، از آنها استفاده کنند.
حمله سئو منفی به سایت شما می تواند شامل هر چیزی باشد، از آسیب رساندن به پروفایل بک لینک با هدایت هزاران بک لینک اسپم، هک کردن وب سایت و پر کردن آن با لینک های هرزنامه یا حتی حذف کامل وب سایت شما.
این معمولاً به این دلیل انجام می شود که شخصی می خواهد رتبه رقبای خود را در گوگل پایین بیاورد تا محتوای خودش رتبه بالاتری داشته باشد.
در مورد سئو منفی، جان مولر از گوگل میگوید: «سیستمهای ما واقعاً سخت کار میکنند تا مطمئن شوند که هر نوع سئو منفی یا هر نوع بک لینک نامربوط – پیوندهای غیرطبیعی را تا حد امکان نادیده بگیریم. ”
اما گوگل کامل نیست. بنابراین آماده شدن برای حملات سئو منفی سودمند است. در اینجا برخی از رایج ترین و نحوه برخورد با سئو منفی آورده شده است.
حملات رایج سئو منفی و نحوه جلوگیری از آنهاحملات سئو منفی در اشکال و اندازههای مختلف وجود دارد. به عنوان مثال، هکرها ممکن است محتوای وب سایت شما را تغییر دهند یا ممکن است تمام محتوای شما را حذف کنند.
یکی دیگر از اشکال سئو منفی، شامل ایجاد مزارعه بک لینک از لینک هرزنامه است که همگی به صفحه ای در وب سایت شما اشاره می کنند و موتورهای جستجو را فریب می دهند تا رتبه محتوای شما را پایین بیاورند.
این لینک های بد می توانند شما را توسط موتورهای جستجو جریمه کنند و باعث کاهش رتبه صفحه شما شوند. هکر همچنین ممکن است به یک وب سایت قانونی پیوند دهد تا پروفایل پیوند یک صفحه در آن وب سایت را تقویت کند، از رتبه بندی قانونی سایت شما برای بالا بردن رتبه یکی از صفحات خود استفاده کند، یا حتی ممکن است از تغییر مسیر برای ارسال بازدیدکنندگان شما به جای دیگر استفاده کند.
برای حل آن، باید محتوای خود را زیر نظر داشته باشید و مرتباً آن را بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی تغییر کرده است. اگرچه این ممکن است برای یک وب سایت کسب و کار کوچک که به طور منظم محتوا تولید نمی کند ساده باشد، اما برای وب سایتی که محتوای جدید زیادی به طور منظم ایجاد می کند، می تواند دشوار باشد.
خوشبختانه، ابزارهایی وجود دارد که می توانید از آنها برای بررسی وب سایت خود استفاده کنید تا ببینید که آیا به طور ناگهانی تعداد لینک های شما بسیار بیشتر از آنچه باید هستید یا خیر.
هک کردن سایت برای سئو منفیدو نوع قبلی سئو منفی، هر دو نیاز به کسی دارند که وب سایت شما را هک کند، اما هکرها تاکتیک های سئو منفی زیادی در اختیار دارند و می توانند کارهایی بیش از وارد کردن لینک های با کیفیت پایین در محتوای شما یا تغییر فایل robots.txt شما انجام دهند.
در حالی که اشکال مختلف هک وجود دارد، اما همه آنها شامل وارد کردن بدافزار به وب سایت شما نیستند. به عنوان مثال، هکرها ممکن است در جعل DNS حمله انجام دهند. جایی که ترافیک وب سایت شما به یک وب سایت مخرب هدایت می شود.
بهترین راه برای حل یک هک، جلوگیری از وقوع آن در وهله اول است. این بدان معنی است که شما امنیت وب سایت را جدی می گیرید. به عنوان مثال، اگر یک وب سایت وردپرس دارید، ممکن است بخواهید یک افزونه پشتیبان گیری با کیفیت بالا دریافت کنید تا مطمئن شوید که وب سایت شما همیشه یک نسخه پشتیبان آماده در صورت هک شدن دارد.
مزرعه بک لینکراه دیگری که عوامل مخرب می توانند به وب سایت شما آسیب برسانند، لینک دادن به آن از مزارعه بک لینک، ایجاد تعداد باورنکردنی بک لینک مثلا هزاران تا صدها هزار بک لینک جدید به وب سایت شما است.
مزرعه لینک مجموعهای از وبسایتهای با کیفیت پایین است که توسط ارسالکنندگان هرزنامه ایجاد شدهاند که وقتی به وبسایت شما پیوند داده میشوند، این پیش فرض را به گوگل از سایت شما میدهند که با ویژگیهای وب با کیفیت پایین مرتبط هستید. از نظر گوگل، سایت شما را به اندازه سایتهای موجود در مزرعه که به شما پیوند میدهند، هرزنامهای نشان میدهد.
اغلب اوقات، این پیوندها هیچ ارتباطی با وب سایت شما ندارند. آنها فقط پیوندهای بدی از دامنه ارجاع دهنده هستند. هدف یک مزرعه لینک این است که موتورهای جستجو را فریب دهد تا باور کنند که وب سایت شما غیرقابل اعتماد است زیرا لینک های بد زیادی به آن اشاره می کند که می تواند منجر به از دست دادن رتبه شود.
این یکی دیگر از دلایل مهم است که به طور منظم وب سایت خود را بررسی کنید. میتوانید از ابزارهایی مانند Ahrefs برای بررسی پروفایل بکلینک خود استفاده کنید و ببینید که آیا بهطور ناگهانی لینکهایی را دریافت میکنید که همزمان با کاهش ناگهانی ترافیک شما اتفاق میافتد.
اگر این اتفاق بیفتد، روش اصلی شما برای مبارزه با حمله این است که پیوندهایی مانند این را رد کنید. می توانید با استفاده از ابزارهایی مانند SEO SpyGlass یک فایل Disavow ایجاد کنید که شامل تمام لینک های بدی است که می خواهید رد کنید. به این معنی که شما به موتورهای جستجو می گویید این لینک ها بد هستند و نمی خواهید کاری با آنها داشته باشید.
حذف محتوا و ایجاد یک وب سایت تکراریبه جای هک کردن وب سایت ، دشمن شما به سادگی می تواند آن را بدزدد – یا بهتر است بگوییم، محتوای موجود در آن را سرقت کنند.
در این حمله سئو منفی، شخصی تمام محتوای وب سایت شما را کپی می کند و سپس وب سایت دیگری را با همان محتوا می سازد. هنگامی که موتورهای جستجو با محتوای تکراری در چندین صفحه مواجه می شوند، یا رتبه هر دو را پایین می آورند یا یک قسمت از محتوا را برای فهرست بندی انتخاب می کنند و سپس موارد تکراری را از فهرست خارج می کنند.
معمولاً گوگل و بینگ در تشخیص محتوای تکراری بسیار خوب عمل می کنند، اما نه همیشه،
برای اینکه بفهمید این اتفاق در وهله اول افتاده است یا نه، احتمالاً به ابزارهای ضد سرقت ادبی مانند Copyscape نیاز دارید تا ببینید آیا کسی محتوای شما را دزدیده و آن را به صورت آنلاین پست کرده است یا خیر.
در بیشتر موارد، محتوای دزدیده شده در واقع به رتبه سایت شما لطمه نمی زند (به غیر از این که سرقت ادبی شده اید). الگوریتم گوگل در تشخیص این نوع محتوا و تعیین هرزنامه و محتوای اصلی عالی است.
همانطور که گفته شد، شما هنوز نمی خواهید کسی محتوای شما را بدزدد، بنابراین می توانید به مدیر وب سایت ایمیل بزنید و از او بخواهید که محتوا را از وب سایت خود حذف کند. اگر کار نکرد، میتوانید آنها را به Google گزارش دهید .
ایجاد نظرات منفی جعلیدر حالی که سایر تکنیکهای سئو منفی ذکر شده در اینجا معمولاً شخصی نیستند، اما این یکی شخصی است و یک کمپین سئو منفی از این نوع میتواند به اعتبار کسبوکار شما آسیب جدی وارد کند.
وقتی شخصی نظرات جعلی برای کسب و کار شما پست می کند، می تواند تأثیر جدی بر کسب و کار شما داشته باشد – هم بر شهرت و هم بر رتبه بندی شما در جستجوی محلی. بهینهسازی موتورهای جستجوی محلی بهشدت به بررسیها بهعنوان یک عامل رتبهبندی متکی است، بنابراین بسیاری از بررسیهای منفی میتوانند باعث شوند که در جستجوهای منطقهتان بهطور برجسته ظاهر نشوید.
کسب و کار شما نیز مستقیماً متضرر می شود زیرا مشتریان بالقوه ای که در حال تحقیق درباره کسب و کار شما هستند، بررسی ها را جدی می گیرند. آنها ممکن است آنچه را که می خوانند باور کنند و بر اساس آن بررسی ها تصمیمات خرید را کنسل خواهند کرد.
از بین تمام تکنیک های منفی سئو در این لیست، این بدترین روش است. این به مراتب مخرب تر است. بیشتر هکرها سایتها را هدف قرار میدهند زیرا میخواهند سایت خودشان رتبه بالاتری داشته باشد – نه به این دلیل که میخواهند به شهرت هدف خود صدمه بزنند.
با بررسی های جعلی، شخصی روی آسیب رساندن به کسب و کار شما تمرکز می کند. از آنجایی که نظرات را میتوان در مکانهای مختلف آنلاین گذاشت – از جمله در گوگل و رسانههای اجتماعی – آنها مکانهایی دارند که میتوانند این نظرات جعلی را ارسال کنند، که میتواند تشخیص و رسیدگی فوری به آنها را سخت کند.
به عنوان صاحب سایت، شما مسئول بررسی هایی هستید که در وب سایت خود برای کسب و کار خود قرار می دهید، اما در مورد نظراتی که در رسانه های اجتماعی یا Google/Bing پست شده اند، کارهای کمتری می توانید انجام دهید.
در حالی که امکان مخالفت با بررسیها وجود دارد، این فرآیند نیز بی عیب نیست. اگر نظرات جعلی به خوبی انجام شده و واقعی به نظر می رسند، ممکن است Google آنها را حذف نکند.
راه اصلی برای مبارزه با نظرات منفی جعلی، درخواست نظرات مثبت واقعی از مشتریان است. سپس به تمام نظرات جعلی پاسخ دهید و به وضوح اعلام کنید که این بررسی جعلی است. این به مشتریان بالقوه طرف داستان شما را نشان میدهد، حتی اگر Google نظرات را حذف نکند.
با این تاکتیک سئو منفی ، یک رقیب بدخواه از وب سایتی که به شما لینک می دهد درخواست می کند تا برخی از ارزشمندترین بک لینک های شما را حذف کند. آنها به مدیر وب سایت دیگری با آدرس ایمیلی مشابه آدرس شما ایمیل می زنند و درخواست می کنند که بک لینک حذف شود. اگر مدیر وب سایت فریب خورده باشد، بک لینک های شما از دست می روند.
برای مبارزه با این موضوع، باید مراقب بک لینک های خود باشید. توجه کنید که آیا چیزی را از دست داده اید یا خیر. اگر این کار را کردید، میتوانید به مدیر وبسایتی که قبلاً به شما پیوند میداد ایمیل بزنید، وضعیت را توضیح دهید و سپس بخواهید پیوندهای خود را بازگردانند.
مشکل این است که ممکن است نتوانید آنها را متقاعد کنید که این کار را انجام دهند. درست مانند تاکتیک قبلی، این تاکتیک کمی شخصی است و به کسی نیاز دارد که فعالانه سعی کند سایت شما را از بین ببرد، احتمالاً به کسب و کار شما آسیب می رساند یا به آنها کمک می کند.
ایندکس اجباریاین تکنیک شبیه یک حمله DDoS است که حجم زیادی از ترافیک برای غلبه بر سایت شما استفاده می شود.
یک رقیب مخرب وب سایت شما را بارها و بارها می خزند تا جایی که سرعت وب سایت شما را کند می کند. از آنجایی که سرعت بارگذاری صفحه یک عامل رتبه بندی است، اگر وب سایت شما نتواند به سرعت بارگیری شود – یا بدتر از آن، اگر Googlebot قادر به خزیدن در سایت شما نباشد – ممکن است از فهرست خارج شوید (یا حداقل برخی از رتبه بندی ها را در SERP از دست بدهید).
برای حل این مشکل باید با هاست یا وب مستر خود تماس بگیرید تا بتوانید منبع ترافیک را مشخص کنید. هنگامی که بتوانید این کار را انجام دهید، می توانید ترافیک ورودی را مسدود کنید، یا اگر چیز دیگری سرعت وب سایت شما را کند می کند، آنها باید به شما کمک کنند تا بفهمید چه چیزی باعث آن شده است و آن را متوقف کنند.
5/5 - (1 امتیاز)