سرفصل های مقاله
5 / 5 ( 1 امتیاز )
اگر در حال حاضر در فضای یک کسب و کار مشغول به کار هستید یا در حال تحصیل در یکی از شاخه های بازاریابی یا MBA می باشید، حتما تا به حال نام کمپین های تبلیغاتی به گوشتان خورده است.کمپین تبلیغاتی چیست؟ شامل چه مواردی است؟ چگونه می توان به شکل عملی یک کمپین تبلیغاتی برای برند خود پیاده سازی کنیم؟ در مقالات پیشین به تعریف کامل کمپین تبلیغاتی و همچنین تفاوت آن با کمپین بازاریابی پرداخته شده است. پس از آنکه با این مفاهیم به شناخت کلی دست یافتید لازم است که با مراحل اجرایی مدیریت کمپین تبلیغاتی و همچنین چگونگی پیاده سازی آن در کمپین های تبلیغاتی ایرانی آشنا شوید.
مزایای یک کمپین تبلیغاتیبرای بسیاری از شرکت های کوچک و بزرگ، کمپین های بازاریابی راه اصلی تعامل با مشتریان فعلی و به دست آوردن مشتریان جدید است. کمپین های تبلیغاتی عموما به دنبال انتقال پیامی مشخص در یک بازه زمانی خاص هستند. از جمله مزایای این کمپین ها عبارتند از :
افزایش فروش و سودآوری معرفی یک محصول جدید (کمپین تبلیغاتی معرفی بوشار (پاپ کورن بدون پوست) لینا را به خاطر دارید؟) افزایش آگاهی از محصول یا خدمت (به عنوان مثال کمپین های تبلیغاتی خدمات جدید اپلیکیشن آپ به دنبال معرفی خدمات خرید شارژ، کارت به کارت و … به مردم بود.) ایجاد یک تصویر مشخص از برند (کمپین تپسی در راستای معرفی هویت بصری جدید خود به دنبال ایجاد یک تصویر مشخص از برند خود در ذهن مشتریان و مخاطبان بود.) معرفی تجربه برند کاهش اثر شایعات و تبلیغات منفی (کمپین های شرکت های لبنی ایرانی در راستای شفاف سازی چگونگی تولید محصولات و برخورداری از استانداردهای جهانی در پاسخ به شایعاتی از جمله وجود باکتری های خطرناک در این محصولات) ایجاد مشتریان جدید فرایند مدیریت کمپین تبلیغاتی تعیین اهداف کمپین تبلیغاتیاهداف کمپین تبلیغاتی خود و چگونگی اندازه گیری میزان موفقیت در دستیابی به آنها را تعریف کنید.
سوال اصلی : ما به کمک کمپین تبلیغاتی خود به دنبال دستیابی به چه هستیم و چگونه تشخیص دهیم که به آن رسیده ایم یا نه ؟
در این مرحله کافی نیست که فقط بگویید هدفتان “مشتریان بیشتر است” شما باید در این مرحله دقیق باشید و به شکل خاص هدفتان را مشخص کنید. آیا شما به دنبال فروش بیشتر هستید، یا مشتریان جدید بیشتر، یا اینکه مشتریان فعلی مقدار بیشتری از محصولاتتان را بخرند، یا اینکه تعداد بیشتری از مشتریان سابقتان چیز جدیدی از شما بخرند؟میخواهید فروشتان در هر کدام از دسته های مشتریان تا چه اندازه افزایش یابد؟ پس همانگونه که در مقالات پیشین اشاره کردیم به دنبال تعیین شاخص های کلیدی عملکرد به کمک مدل SMART باشید!
شما باید اهدافتان را متناسب با نیازهای کسب و کارتان تعیین نمایید. به عنوان مثال فرض کنید که به دنبال دستیابی به آگاهی برند و وفاداری مشتری هستید: یکی از راه های سنجش این امر تعیین اهدافی برای افزایش نرخ نگهداشت مشتریان است. اگر به دنبال ایجاد 1000 مشتری جدید هستید باید محاسبه کنید که به چه تعداد مخاطب یا همان مشتری بالقوه برای کمپین تبلیغاتی خود و در چه زمانی احتیاج دارید.
احتمالا در طول مسیر متوجه خواهید شد که ساده ترین راه این است که اهداف خود را سالیانه مشخص کنید و در طول سال در مورد نوع و تعداد کمپین ها برای جذب مخاطبان تصمیم گیری نمایید و روی برنامه پیشین خود بازنگری نمایید. هر اندازه که اهداف مورد نظر شما با جزییات بیشتری تعیین شود، سنجش پیشرفت و کارآمدی کمپین های شما آسان تر خواهد شد. با تعیین اهداف واضح شما می توانید کمپین هایی برای به دست آوردن و اندازه گیری نتایج مورد نظرتان ایجاد کنید و همچنین منابع مورد نیاز برای دستیابی به این اهداف را شناسایی کنید.
اگر بخواهیم این مرحله را در کمپین های تبلیغاتی ایرانی بررسی کنیم به عنوان مثال تپسی در کمپین تبلیغاتی اخیر خود در راستای تثبیت هویت بصری جدیدش از طرق مختلف مثل ارسال کد تخفیف و لینک نصب اپلیکیشن جدید با پیامک یا اهدای درون برنامه ای کد تخفیف در صورت آپدیت اپلیکیشن برای مشتریان فعلی به دنبال هدف :
تشویق مشتریان فعلی به آپدیت محصولی که در حال استفاده از آن هستند و همچنین افزایش آگاهی از هویت بصری جدید این مجموعه بود. مخاطبانتان را شناسایی کنیدسوال اصلی : ما به دنبال دستیابی و اثرگذاری به چه کسانی هستیم؟
هنگام انتخاب و ارزیابی اهداف و تاکتیک های مورد استفاده در کمپین همیشه به این فکر کنید که مخاطبانتان چه کسانی هستند؟ چه افرادی را هدف قرار داده اید چه نوع کمپینی با این گروه سازگار است؟ شناسایی مخاطبان به شما در گفتگو مستقیم با آنان کمک خواهد کرد و اینگونه نرخ پاسخگویی کمپین بازاریابی شما افزایش می یابد. از جمله راه های شناسایی، دسته بندی و بخش بندی مخاطبان عبارتند از :
مراحل قیف بازاریابی یا نقشه سفر مشتری : افراد در کدام مرحله از قیف بازاریابی با کسب و کار شما در ارتباط هستند؟ از آنها می خواهید که در مرحله بعد چه کنند؟ به عنوان مثال اگر مشتریان در ابتدای قیف بازاریابی محصول پودر کیک شما قرار دارند باید در ابتدا به آنان در کمپین های خود در مورد نحوه استفاده از پودر کیک آگاهی بدهید و با بیان مزایای استفاده از این پودر مثل آسان بودن و قابل استفاده برای افراد بی تجربه آنان را برای ورود به مرحله بعد که علاقه مندی به محصول است آماده کنید.
ویژگی دموگرافیک مخاطب : شما می توانید کمپین های بازاریابی خود را متناسب با اطلاعات دموگرافیک مد نظر خود مثل سن، جنسیت، سطح درآمد، نژاد، وضعیت شغلی، محل زندگی، مالکیت خانه و سطح تحصیلات سفارشی سازی نمایید و همچنین افراد را با مواردی چون سبک زندگی، سرگرمی ها و …گروه بندی کنید. به عنوان مثال مخاطبان کمپین های تبلیغاتی یک سالن زیبایی در منطقه یک تهران خانم های با سبک زندگی مشخص و ساکن منطقه یک تهران هستند.
ویژگی های مشتری : از نظرسنجی ها، مسابقات و تاریخچه خرید برای یادگیری در مورد علایق و رفتار مشتریانتان استفاده کنید. با شناخت ترجیحات مشتریان می توانید محصولات و پیشنهادات خرید متناسب با مخاطبان را ارائه کنید. به عنوان مثال مشتریانی که از کدهای تخفیف استفاده می کنند یا در حراجی ها خرید می کنند ترجیحات متفاوتی نسبت به مشتریانی که فارغ از قیمت و در ابتدای هر فصل خرید می کنند، دارند.
پس از دو گام اولیه در مدیریت کمپین تبلیغاتی نوبت به شناسایی ابزار کمپین بازاریابی می رسد که این مرحله به همراه 6 مرحله دیگر در قسمت دوم همین مقاله توضیح داده شده است. در صورتی که شما هم تجربه ای در راه اندازی و مدیریت کمپین تبلیغاتی داشته اید با ما به اشتراک بگذارید.