همه ی ما تا به حال ایمیل های زیادی دریافت کرده ایم که بلافاصله آنها را حذف کرده و یا در دسته ایمیل های اسپم قرار داده ایم. اگر این اتفاق برای ایمیل های تجاری شما هم می افتد باید به دنبال دلیل آن باشید. شاید نمی توانید به درستی توجه مخاطبان را جلب کنید یا شاید عنوان ایمیل شما به اندازه ای جذاب نیست که کسی آن را باز کند. حتی ممکن است مشکل از CTA شما باشد که به گونه ای نیست که روی آن کلیک شود.
ایمیل های تبلیغاتی که بازاریابان ارسال می کنند انواع مختلفی دارند. برخی ایمیل ها به نوعی اطلاعیه بارگذاری محتوای جدید هستند و شما را از مقاله های جدید، حراج های آتی، کدهای تخفیف، سمینارها و … مطلع می کنند. دسته ای دیگر از ایمیل ها مربوط به آپدیت محصولات هستند و به شکل کوتاه و صریح مشتریان را از آخرین ویژگی ها و توانمندی های محصول آگاه می کنند. ایمیل های تجاری می توانند شامل خبرنامه یا مجله باشند که به نوعی برای مخاطب جذابیت بصری نیز دارند.
برخی ایمیل های تبلیغاتی شما را به رویداد و ایونتی خاص دعوت می کنند که باید به اندازه ای جذاب باشد که مخاطب را ترغیب به حضور در آن رویداد نماید. حتی از طریق برخی شبکه های اجتماعی مثل لینکدین یا گوگل پلاس امکان دسترسی به اینباکس کاربران و ارسال ایمیل وجود دارد که البته باید با احتیاط مورد استفاده قرار گیرند. از جمله مهم ترین مخاطبان ایمیل های تجاری که عموما از آنها غافل می شویم کارمندان شرکت هستند که به واسطه همین ایمیل ها در جریان آخرین به روز رسانی ها در شرکت قرار می گیرند. البته ایمیل های دیگری نیز با عنوان ایمیل های تایید، تشکر، خوشامدگویی و راهنمایی نیز بین مخاطبان و کسب و کارها رد و بدل می شوند.
مقاله مرتبط: سئو بهتر است یا بازاریابی ایمیلی؟ایمیل تبلیغاتی زمانی که به درستی نوشته و به افراد درستی ارسال شود میتواند یک ابزار بسیار موثر برای جذب مشتریان شما باشد. اما اگر این ایمیل ها محتوای مناسب و ارزشی برای خوانندگان به همراه نداشته باشند، گیرنده آن را به پوشه اسپم (Spam) میفرستد. حال اگر که این ایمیل ها برای گیرنده ارزشمند باشند و به صورت خاص برای وی شخصی سازی شده باشند نه تنها آزاردهنده نیستند بلکه میتوانند بسیار مفید باشند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار آیا تا به اکنون به دلایل Spam شدن ایمیلها و اشتباهاتتان در بازاریابی ایمیلی فکر کرده اید؟ ما در این مقاله قصد داریم به 14 اشتباه رایج در تبلیغات ایمیلی و ایمیل مارکتینگ اشاره کنیم.
مقاله مرتبط: 5 اشتباه هزینه بر در بازاریابی ایمیلی ( ایمیل مارکتینگ ) چگونه احتمال اسپم (Spam) شدن یک ایمیل تبلیغاتی افزایش می یابد؟ از اسم گیرنده در ایمیل استفاده نشودهمه ما ایمیل هایی دریافت کرده ایم که با این کلمات آغاز می شوند: “سلام” یا “آقا/خانم عزیز” یا “مشتری گرامی” آیا شما این ایمیل ها را می خوانید؟
استفاده نکردن از نام مخاطبان در ایمیل باعث می شود که احساس کنند این ایمیل منحصرا برای آنها فرستاده نشده و هزاران کپی از آن برای سایر مشتریان بالقوه نیز ارسال شده است. در عین حال اگر دائما از یک قالب آماده برای ایمیل هایتان استفاده می کنید و هربار نام گیرنده آن را تغییر می دهید، حتما چند بار چک کنید تا مطمئن شوید که اسم درست را در بالای ایمیل نوشته باشید.
ایمیل ارسالی هیچ ارزشی برای مخاطب به همراه نداشته باشد
“شرکت ما از شرکت های پیشرو در زمینه … است. اگر بخواهم در اینباره بیشتر توضیح دهم؛ ما در این شرکت به ….”
این نوع ایمیل ها برایتان آشنا نیست؟
هیچگاه ایمیلی که برای مشتریان ارزشی به همراه ندارد، ارسال نکنید. به جای این اطلاعات غیر ضروری که هیچ ارتباطی به مخاطب ندارد مثلا میتوانید یک محتوای خوب مثل زندگینامه ی شخصی که آن ها میشناسند یا چند نکته سودمند بفرستید.
نکات ظریف در شخصی سازی نمودن ایمیل تجاری رعایت نشده باشدآیا عضو LinkedIn هستید؟ (اگر نیستید بهتر است هر چه سریع تر یک پروفایل برای خود درست کنید.)
LinkedIn یک شبکه اجتماعی حاوی اطلاعات بسیار زیادی از مخاطبان شما بوده و شما به عنوان فروشنده میتوانید از آنها استفاده کنید. اگر ایمیل تجاری شما کسل کننده است کسی جز خودتان مقصر نیست. کافیست با استفاده از LinkedIn اطلاعاتی راجع به زمینه های مورد علاقه مخاطبان تان را پیدا کرده و درباره آنها مطالبی برای وی ارسال کنید، آنگاه مطمئن باشید که دیگر در اسپم نخواهید رفت.
ایمیل شما شخصی سازی نشده باشدایمیل برای هر یک از مشتریان باید متناسب با علایق و ویژگی های آنان طراحی شود (مواردی مثل شغل، اهداف، مطالبی که در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند و… را در نظر بگیرید) یا حتی می توانید مطالبی در مورد شرکت و یا صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستند، برایشان ارسال کنید. به طور مثال: اخبار مربوط به شرکتی که در آن کار می کنند، وقایع مهمی که در صنعت آنها به وقوع پیوسته، اهداف اصلی شرکت آن ها یا دیگر موارد. ایمیل هایی که درباره کسب و کار خوانندگان باشد (البته نه همیشه) میتواند اثر خوبی بر روی آنها بگذارد پس زمانی را صرف یافتن نیازها و یا مطالب مرتبط با کسب و کار مخاطبان تان کنید.
ایمیلی که فقط حاوی یک پرسش باشد
“سلام، برای یک جلسه نیم ساعته زمان دارید؟”
در صورت ارسال چنین پست الکترونیکی مخاطبان تان با دیدی که از این جلسه ها دارند، حاضر نیستند حتی یک ثانیه از زمان خود را صرف حضور در آن کنند. ایمیل شما می تواند شامل تنظیم یک قرار برای جلسه باشد اما این نباید کل متن ایمیل باشد. شما باید توضیح دهید که چرا مخاطبان تان باید زمانشان را برای گوش دادن به صحبت های شما صرف کنند و در جلسه حاضر شوند، در غیر این صورت آن ها این زمان را صرف امور مهم تری خواهند کرد.
مقاله مرتبط: 7 اشتباه رایجی که باعث می شود ایمیل تجاری شما نادیده گرفته شود ( بازاریابیB2B ) ایمیلی که تنها درباره شرکت شما باشدمثل معروفی است که می گوید زیاد از خودتان تعریف نکنید! این مثل اینجا نیز به کار می رود. اگر شما در سراسر ایمیلتان درباره خودتان و شرکتتان حرف بزنید مخاطبان انگیزه و دلیلی نخواهند داشت که ایمیل تان را تا انتها دنبال کنند و بخوانند. پس سعی کنید از مطالبی استفاده کنید که درباره آنها باشد، نه درباره خودتان.
ایمیلی که همزمان برای افراد زیادی ارسال شودهرگز ایمیلی با این مضمون که با من کار کنید چون من خدمات و محصولات باکیفیتی به مشتریان خود ارائه می کنم را ارسال نکنید. مخاطبان با دیدن اینگونه ایمیل ها به سرعت آن را Spam می کنند. در ضمن تصور نکنید با گذاشتن آدرس ایمیل های افراد در BCC مخاطبان نمیفهمند که به چند نفر میل زده اید، آنها نیز میدانند BCC کردن ایمیل ها چیست و به چه کار می آید. ایمیل هایی که به تعداد اشخاص زیادی ارسال می شوند پتانسیل Spam شدن بالایی دارند.
ایمیل هایی که اشتباهات تایپی و دستوری دارند“میتوانید مطمئن باشید ما و 50% تخفیفمان بهترین سیرویسی هستیم که شما می توانید بخرید.”
نحوه نگارش جملات بالا در این مقاله باعث آزار فراوان ما شد، حال تصور کنید این غلط های نگارشی و یا املایی در یک پیام تبلیغاتی باشند! چه تاثیری بر روی مخاطبان دارند؟ ایمیل های تبلیغاتی و ایمیل مارکتینگ ویترین شرکت برای مخاطبان هستند، پس مراقب اشتباهات خود باشید.
زمانی که ایمیل تبلیغاتی به اشخاص نامرتبط ارسال گرددفرض کنید شما یک قالب ایمیل شخصی سازی شده و بسیار مناسب برای یک صنعت مرتبط با تکنولوژی ساخته اید.
اما چرا آن را برای کسی که در حوزه آموزشی فعالیت می کند می فرستید؟
این کار دیوانگی است! همواره به خاطر بسپارید که مردم ایمیل های با محتوای غیر مرتبط را دوست ندارند. در ضمن سعی کنید با مخاطبانی که ویژگی های آنان به مشتریان ایده آل شما نزدیک تر هستند ارتباط برقرار کنید.
کلماتی در عناوین ایمیل ها که باعث می شوند ایمیل تان Spam به نظر برسد” کسب درآمد رویایی”
” دوست عزیز”
” یک فرصت استثنائی”
شاید این کلمات وسوسه انگیز به نظر بیایند اما باید حواستان باشد اگر از هر کدام از آنها در عنوان ایمیل خود استفاده کنید امکان دارد آن ایمیل هرگز به دست مخاطب نرسد. لیستی از کلمات وجود دارد که استفاده از آنها در عنوان، نشانه محتوای Spam است. پس این لیست را تهیه و در انتخاب عنوان پست الکترونیکی خود دقت کنید.
از عناوین گمراه کننده در بازاریابی ایمیلی استفاده شودحتی اگر عناوین شما از سد Spam Filter نیز عبور کنند خود مخاطب نیز این امکان را دارد که آنها را به عنوان Spam علامت بگذارد. و همچنین به خاطر داشته باشید که آنها زمانی این کار را می کنند که فرستنده آن ها را خسته یا عصبانی کرده باشد.
گذاشتن کلمات Re و یا Fwd تقلبی در عنوان ایمیل (مثلا زمانی که شما تا به حال با آن مخاطب تماس نگرفته اید) نیز میتواند مخاطبان را به شدت عصبانی کند. دسته ی دیگری از عناوین که میتواند مخاطبان را ناراحت کند از این دست هستند: “خیلی وقته ازت خبری ندارم” یا “بیا یه قرار بزاریم همو ببینیم”
اگر شما کسی را نمیشناسید طوری رفتار نکنید که انگار چندین سال است که با او آشنا هستید. شاید شما برای چند لحظه او را با یک حس آشنا بودن به خود نزدیک کنید اما این حس زمانی که هدف اصلی شما را از ارسال ایمیل بفهمد جای خود را به عصبانیت خواهد داد.
مقاله مرتبط: انواع مختلف استراتژی های بازاریابی اینترنتی کدام اند؟ ایمیلهایی که از جملات کپی شده استفاده می کنندمنظور رعایت نکردن فوت و یا عوض نکردن رنگ در استفاده از یک قالب ایمیل است به عنوان مثال:
به نظر میآید این قالبی باشد که برای یک فروشنده آماده شده است و وی تنها با جاگذاری یک سری از اطلاعات همواره از آن استفاده می کند! پس باید حواستان باشد که در صورت استفاده از قالب آماده هوشمندانه عمل کنید تا مخاطبتان احساس نکند مطلب شما کپی ایمیل هایی است که به سایر افراد ارسال می کنید.
ایمیل هایی که کلا کپی شده اندهمه ایمیل ها نباید متن یکسانی داشته باشند. قالب به فروشنده یک نقطه شروع و ایده می دهد و مشخص می کند که چه جاهایی را باید متناسب با مخاطب مد نظر خود شخصی سازی کند. شما نباید یک متن مشخص را برای تعداد زیادی از مردم کپی کنید. هیچ دو خریداری شبیه به هم نیستند پس شما نیز نباید متنی را که برای کسی ارسال کرده اید کپی کرده و برای دیگران نیز ارسال کنید.
ایمیل هایی که فقط حاوی یک لینک هسندکلیک کردن بر روی لینک هایی که از طریق ایمیل ارسال می شوند از منابع اصلی ویروس های کامپیوتری به شمار می روند. برای همین ایمیل های فروشی که فقط حاوی یک لینک هستند از جمله ایمیل های Spam به شمار می آیند. حتی اگر در این لینک بهترین منابع را برای مخاطبانتان فراهم کرده باشید ولی برای آنها توضیح ندهید این لینک حاوی چه مطالبی است و چطور به آن ها کمک می کند احتمال اینکه آن را چک کنند نزدیک به صفر است. در ضمن اگر این لینک به آن ها کمکی نمی کند از ارسال آن صرف نظر کنید.
هر لحظه که به Spam بودن ایمیل تبلیغاتی که ارسال م یکنید شک کردید کافیست این قوانین را بررسی کنید. اگر ایمیل شما طوری شخصی سازی نشده بود که تنها به درد یک شخص خاص بخورد این ایمیل به Spam بودن نزدیک می شود. در این صورت دوباره آن را مرور و طوری اصلاح کنید تا تنها برای آن مخاطب خاص مفید باشد.