طراحی سایت ریسپانسیو و یا واکنش گرا در حال حاضر یک ضرورت است. چرا که با گسترش گوشی های هوشمند افراد زیادی در جهان از دستگاه های موبایل، تبلت ها، مرورگرهای مختلف و حتی ساعت های هوشمند برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنند و اگر وبسایت شما کارایی لازم را بر روی این صفحات نمایش نداشته باشد مسلما کاربران زیادی را از دست می دهید.
در ضمن گوگل نیز سایت های ریسپانسیو را شناسایی می کند و در الگوریتم های رتبه بندی خود جهت سئو دخیل می کند و این مورد هم نیاز به سایت ریسپانسیو را بیش از پیش می کند چون سئو سایت نیز تا حد زیادی به ریسپانسیو بودن سایت مرتبط است. اما چگونه خواهید فهمید که وبسایت شما ریسپانسیو است؟
اگر وبسایتی دارید و دوست دارید واکنش گرا بودن آن را چک کنید ابزارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که المان ها و عناصر وبسایت شما را آنالیز می کنند و ریسپانسیو و یا غیرریسپانسیو بودن سایت شما به شما اطلاع می دهند. 4 ابزار مهم چک ریسپانسیو در ادامه آورده شده اند.
گوگل غول دنیای وب است و تقریبا می تواند تمام نیازهای یک وبمستر را برآورده کند و برای چک ریسپانسیو بودن سایت نیز ابزار رایگان خاص خود را دارد که کار کردن با آن نیز بسیار راحت است. کافیست URL سایت خود را در فرم مربوطه وارد کنید و روی Analyze کلیک کنید و منتظر نتایج بمانید. اگر سایت شما در صفحات موبایل و رزولوشن های مختلف کارایی مناسبی داشته باشد و ریسپانسیو باشد یک تاییدیه سبز رنگ برای سایت شما نمایش داده می شود و اگر وبسایت شما به هر دلیلی دارای مشکل و ایراد باشد ایرادات و دلایل آن را نمایش می دهد. در ضمن نکات لازم برای رفع این مشکلات نیز به صورت مفید و مختصر ارائه می شود که بسیار جالب توجه است.
اسکرین فلای کاری از گروه QuirkTools است که به شما می گوید وبسایت شما روی صفحات نمایش مختلف چگونه نمایش داده می شود. این ابزار مثل گوگل به شما پیشنهاد و یا راهنمایی نمی کند اما می توانید وبسایت خود را از دریچه ی رزولوشن ها و اندازه ی صفحه نمایش مختلف نگاه کنید و با آن کار کنید تا تجربه ی کاربری آن را برای موبایل و تبلت و … بررسی کنید و ایرادات بصری آن را برطرف کنید. مزیتی که این ابزار نسبت به گوگل دارد رابط کاربری خوب و همچنین امکان نمایش گرافیکی وبسایت شما بر روی صفحه نمایش های مختلف است.
در نهایت MobileTest.me ابزاری رایگان و پرکاربرد برای تست وبسایت از جنبه های گرافیکی و پیدا کردن ایرادات واکنش گرایی سایت است. کافیست لینک سایت خود را وارد کنید و حالا می توانید وبسایت خود را در هر اندازه ای تغییر دهید و با آن کار کنید. انواع اندازه های مختلف وجود دارند که می توانید وبسایت خود را در همه ی آن ها تست کنید و مهم تر از آن با وبسایت خود کار کنید و روی قسمت های مختلف آن کلیک کنید تا تمام این قسمت ها را به طور کامل وارسی کنید. می توانید دکمه ها، فرم ها، عکس ها و تمام صفحات وبسایت خود را بررسی کنید و سایدبارها و فوتر و هدر سایت را آنالیز کنید. با این حال می توانید تجربه ی کاربری وبسایت خود را از طریق این ابزار بهبود ببخشید تا نه تنها کاربران موبایل بلکه کاربران دسکتاپ نیز بهتر با وبسایت شما تعامل داشته باشند.
رسپانسینیتور یک ابزار ساده و در عین حال رایگان و بسیار کاربردی است که کافیست در صفحه ی اصلی آن URL وبسایت خود را وارد کنید و منتظر نتایج باشید تا وبسایت شما هم از نظر کد نویسی و هم گرافیکی مورد بررسی قرار بگیرد. در این ابزار نیز شما امکان کلیک کردن روی المان های مختلف سایت، تایپ کردن در فرم ها، جستجوی مطالب و ورود به صفحات مختلف را دارید و رابطی تعاملی میان وبسایت شما و صفحات مختلف نمایش است. در این ابزار می توانید گوشی های مختلف و علاوه بر آن سایر ابزارهای موجود برای مشاهده ی سایت را ببینید اما مثل گوگل ایرادات ساختاری را به شما نمی گوید.
جمع بندیدوست دارید بدانید وبسایت شما ریسپانسیو است یا نه؟ 4 ابزار گفته شده به شما کمک می کنند تا وبسایت خود را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و ایرادات آن را پیدا کنید در برخی از این ابزارها می توانید با وبسایت خود به صورت تعاملی کار کنید و ایرادات تجربه ِ کاربری وبسایت خود برای کاربران موبایل را نیز استخراج کنید که به بهبود کلی کیفیت سایت شما منجر می شود.