سرفصل های مقاله
5 / 5 ( 2 votes )
ریمارکتینگ (Remarketing) یا ریتارگتینگ یا بازاریابی مجدد، راهی برای دسترسی دوباره به کسانی است که در گذشته با وبسایت یا اپلیکیشن موبایل شما تعامل داشته اند. ریمارکتینگ به شما کمک می کند تا تبلیغ خود را به شیوه ای استراتژیک به مخاطبینی که در گوگل یا سایت های همکار گوگل جستجو می کنند نشان دهید.
به این ترتیب، Remarketing به شما کمک می کند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهید و مشتریان را برای خریدهای دیگر ترغیب نمایید.
مزایای ریمارکتینگ یا ریتارگتینگاگر هدف شما افزایش فروش، افزایش تعداد ثبت نام در سایت و یا افزایش آگاهی از برند و کسب وکار است، می توانید از ریمارکتینگ یا ریتارگتینگ به عنوان یک جزء استراتژیک در تبلیغات استفاده کنید.
در اینجا به چند مورد از مزایای ریمارکتینگ اشاره می کنیم:
هدف گذاری سریع و به موقعریتارگتینگ شما را قادر می سازد تا تبلیغ خود را به کسانی که قبلا با کسب وکار شما تعامل داشته اند، درست در زمانی که در حال جستجوی سایت های دیگر هستند نشان دهید. احتمال این که این افراد از شما خرید کنند بسیار زیاد است.
می توانید با نشان دادن تبلیغ براساس ریتارگتینگ به مشتریانی که کسب و کار شما را در گوگل جستجو می کنند، به آنها کمک کنید تا شما را پیدا کنند.
تبلیغات متمرکزشما می توانید برای تبلیغ های خاص لیست های ریمارکتینگ ویژه ای را ایجاد کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید یک لیست ریمارکتینگ برای هدف گرفتن کسانی داشته باشید که در وبسایت شما محصولی را به سبد خرید اضافه ولی عملیات خرید را به پایان نرسانده اند.
دسترسی گستردهشما می توانید به افراد موجود در لیست ریماکتینگ خود از طریق گوشی موبایل یا کامپیوتر آنها دسترسی داشته باشید. بیشتر از دو میلیون وبسایت و اپلیکیشن موبایل وجود دارند که تبلیغ شما را به این افراد نشان می دهند.
قیمت گذاری کارآمدبا بهره گیری از قابلیت قیمت گذاری خودکار گوگل، می توان کمپین های کارآمدی را ایجاد کرد. قیمت گذاری لحظه ای، قیمت های بهینه را برای کسانی که تبلیغ شما را می بینند، محاسبه می کند. و به شما کمک می کند تا با بهترین قیمت ممکن موفق به جذب کاربران خود شوید. این قابلیت گوگل بسیار کم هزینه است.
تبلیغ نویسی آسانبه وسیله Ad gallery می توانید تبلیغات متنی، تصویری و ویدئویی رایگان ایجاد کنید. با بهره گیری از کمپین ریمارکتینگ پویا و Ad gallery می توانید تبلیغ های زیبا را برای محصولات و سرویس های خود درست کنید.
آمار کمپینیکی دیگر از مزایای Remarketing این است که می توانید آمار دقیقی از وضعیت کمپین تان داشته باشید. برای نمونه شما می توانید بسترهایی که تبلیغ شما در آن نمایش داده می شود و همچنین هزینه ای که برای تبلیغ پرداخت می کنید را مشاهده نمایید.
نکته: شما می توانید در صورت تمایل نمایش مجموعه ای از داده های ریمارکتینگ را برای آن دسته از کاربران تان که تمایل به دیدن تبلیغ های شخصی سازی شده ندارند، غیر فعال کنید.
روش های انجام ریمارکتینگ در گوگل ادزگوگل ادوردز دارای چندین روش متفاوت برای انجام ریمارکتینگ است، این روش ها عبارتند از:
ریمارکتینگ استاندارد (Standard Re marketing): تبلیغ شما را به بازدید کنندگانی که قبلا از سایت یا اپلیکیشن شما دیدن کرده اند نشان می دهد. ریمارکتینگ استاندارد از شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) برای نمایش تبلیغ شما استفاده می کند. شبکه نمایش گوگل شامل میلیون ها سایت یا اپلیکیشن متفاوت است که گوگل از آنها برای نمایش تبلیغ استفاده می کند. ریمارکتینگ پویا (Dynamic Re marketing): عملیات ریمارکتینگ شما را به سطح بالاتری هدایت می کند. ریمارکتینگ پویا در واقع تبلیغ محصولات و سرویس هایی است که بازدید کنندگان قبلا آن را در وبسایت یا اپلیکیشن شما دیده اند. از ریمارکتینگ پویا برای بهبود نتایج بازاریابی خود استفاده کنید. لیست های ریمارکتینگ برای تبلیغ های مبتنی بر جستجو (Re marketing lists for search ads): گاهی اوقات افراد بعد از ترک وبسایت شما باز هم سعی می کنند نیاز خود را بر روی گوگل جستجو کنند. لیست های ریمارکتینگ برای تبلیغ های مبتنی بر جستجو، سعی می کند تبلیغ شما را به این دسته از افراد نشان دهد. ریمارکتینگ ویدئویی (Video Re marketing): تبلیغ شما را به کسانی نشان می دهد که قبلا با ویدئو یا کانال یوتیوب شما تعامل داشته اند. در این روش، تبلیغ زمانی به کاربران نشان داده می شود که از ویدئوها، وبسایت ها و اپلیکیشن های شبکه نمایش گوگل استفاده کنند. ریمارکتینگ مبتنی بر لیست مشتریان (Customer List Re marketing): به شما اجازه می دهد تا لیستی از اطلاعات مشتریان خود را در گوگل آپلود کنید و هرگاه مشتریان با این داده ها وارد حساب کاربری گوگل خود شدند، می توانید تبلیغ محصولات مختلف خود را به آنها نشان دهید.گوگل ادز ریمارکتینگ (Google Ads Remarketing) نوعی تبلیغات آنلاین است که به سایت ها امکان نمایش تبلیغ هدفمند برای کاربرانی که در گذشته از آن سایت دیدن کرده اند، را می دهد.
در گوگل ریمارکتینگ بازدید کنندگان قبلی شما تبلیغات مربوط به شما را زمانی مشاهده می کنند که در حال جستجو در وب هستند. مثلا در هنگام خواندن مطالب سایت ها، دیدن ویدئوهای یوتیوب یا حتی خواندن سایت های خبری.
ریمارکتینگ همواره برند شما را در ذهن کاربران نگه می دارد و آنها را ترغیب می کند تا دوباره به سمت شما بازگردند.
ریمارکتینگ که نام دیگر آن ریتارگتینگ (Retargeting) است، می تواند نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه شما را به طور چشمگیری افزایش دهد. زیرا کسانی که با سایت شما تعامل داشته اند و با کسب وکار شما آشنا هستند بیشتر از سایر افراد تمایل دارند به مشتری تبدیل شوند و یا فعالیت ارزشمند دیگری را در سایت شما انجام دهند.
گوگل ریمارکتینگ چگونه کار می کند؟اگر قبلا بر روی گوگل تبلیغ کرده باشید پس می دانید که تنها کار لازم اضافه کردن کد ریمارکتینگ گوگل به وبسایت است. این کد که اغلب “tag” یا “pixel” نامیده می شود بازدیدکنندگان سایت را از طریق کوکی مرورگر به لیست مخاطب های ریمارکتینگ اضافه می کند. شما می توانید این کد را برای صفحات مختلف سایت سفارشی سازی کنید تا بتوانید دیگر دسته های تعریف شده سایت را در ریمارکتینگ خود پوشش دهید.
برای مثال، فرض کنید که شما یک کسب و کار آنلاین فروش لوازم آشپزخانه را دارید. ممکن است بخواهید کسانی را که از صفحات مربوط به فروش “همزن برقی” دیدن می کنند در یک لیست ریمارکتینگ همزن برقی قرار دهید. از طریق این لیست ریمارکتینگ شما می توانید تبلیغ فروش همزن برقی ها را به شیوه ای بسیار هدفمند به این دسته از مخاطبین نشان دهید. شما از قبل می دانید این افراد در وب به دنبال همزن برقی می گردند و شاید با یک پیشنهاد ویژه (مانند ارسال رایگان) میتوانید نظر آنها را جلب کنید و آنها را مجددا به سایت خود برای خرید همزن برقی با “ارسال رایگان” بازگردانید.
با استفاده از ریمارکتینگ گوگل می توانید تبلیغ را به بازدید کنندگان قبلی سایت، زمانی که در حال استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های دیگر هستند نشان دهید. تعداد زیادی سایت ها و اپلیکشن ها وجود دارند که با گوگل در این زمینه همکاری می کنند.
گوگل توصیه می کند برای شروع اولین کمپین ریمارکتینگ خود تمام کسانی را که از صفحه اصلی سایت شما دیدن کرده اند را مورد هدف قرار دهید. ولی این کار هزینه ریمارکتینگ شما را در گوگل بالا می برد و از آنجا که افراد بیشتری را مورد هدف تبلیغ ریمارکتینگ قرار می دهید، نمی توایند تبلیغ های کاملا هدفمندی را برای آنها ایجاد کنید. با هدف گذاری دقیق تر (مخاطبین خاص تر) شما می توانید اثر گذاری تبلیغ خود را بیشتر کنید و هزینه ای را که برای کلیک ها می پردازید (پرداخت به ازای هر کلیک) کاهش دهید.
در نهایت، شما می توانید برای کمپین های ریمارکتینگ هدفمند خود، لیست های ریمارکتینگ مختلفی را ایجاد کنید. برای نمونه، شما می توانید برای کاربرانی که قبلا از سایت شما خرید کرده اند تبلیغ متفاوتی را از کاربرانی که خرید نکرده اند نشان دهید. (برای مثال، پیشنهاد 30درصد تخفیف برای خرید دوم.)
چرا باید از ریمارکتینگ استفاده کنیم؟گوگل اد ریمارکتینگ یک تکنیک بازاریابی بسیار قدرتمند است که اجازه دسترسی به مخاطب هدف را حتی بعد از ترک وبسایت به شما می دهد. وقتی شما سعی می کنید تا تبلیغ های بازاریابی را به کاربران حتی در زمانی که بخش های دیگر وب را مرور می کنند نشان دهید، در واقع در حال افزایش آگاهی از برند، کسب اعتبار برای کسب و کار، بالا بردن شناخت مشتری از خود، و همواره ترغیب مشتری برای خرید دوباره هستید.
تبلیغ های ریمارکتینگ نسبت به تبلیغ های معمولی دارای نرخ کلیک (CTR) و نرخ تبدیل (Conversion Rate) بسیار بیشتری هستند.
در نهایت، شما می توانید با بهره گیری از متدهای هدف گذاری بیشتر برای کمپین های ریمارکتینگ نرخ تبدیل بهتری را برای خود رقم بزنید. (مانند هدف گذاری مبتنی بر اطلاعات جمعیتی.)
به یاد داشته باشید، کاربران می توانند هر زمان که بخواهند با استفاده از ابزارهای موجود نمایش تبلیغ های شما را برای خودشان غیر فعال کنند.
برای گوگل اد ریمارکتینگ تبلیغ های بنری ایجاد کنید
تبلیغ های گوگل ریمارکتینگ که در شبکه نمایش گوگل (Google Display Network) نشان داده می شوند می توانند شامل متن، تصاویر، ویدیوها و سایر رسانه های تاثیر گذار دیگر باشد.
در دنیای امروز بهتراست از گوگل ریمارکتینگ به عنوان وسیله ای در راستای افزایش برگشت سرمایه و افزایش نرخ تبدیل استفاده کنید.