البته به وضوح مشخص است که این اعمال تغییرات، جهت رفع اشکالات و بهبود سیستم برای یافتن نتایج جستجوی مرتبطتر میباشد؛ با این حال پیش رفتن با این تغییرات همیشه آسان نخواهد بود. به همین منظور ابزارهای سئو در اختیار شماست تا وبسایت خود را همانطور که گوگل آن را میبیند، ببینید.
از آنجا که این ابزارها جهت شناخت المانهای مورد نظر گوگل به کار گرفته میشوند؛ برای استراتژی جستجوی اتوماتیک شما حیاتی هستند. در این مطلب با ویرلن همراه باشید تا به بررسی ۱۰ ابزار برتر سئو در سال ۲۰۱۸ بپردازیم تا راحتتر بتوانید به شیوهای که گوگل سایت شما را آنالیز میکند، آن را آنالیز کنید.
ابزارهای وب مستر گوگل Google’s Webmaster Tools شاید بهترین راه برای دیدن وبسایت خود از چشم گوگل، استفاده از ابزارهای وب مستر گوگل Google’s Webmaster Tools باشد.ابزارهای وب مستر گوگل، منابعی از اطلاعات مورد نیاز بازاریابان و یا کاربران معمولی را، برای توضیح اصول اولیه جستجو در گوگل در اختیار آنان قرار میدهد. برای مثال ابزار Fetch as Google برای رفع مشکللات سئو، به شما امکان دیدن یک URL را همانطوری که گوگل آن را میبیند، میدهد. با اطلاعات بدست آمده از این ابزار ، شما قادر خواهید بود حتی کدهای خراب، در صورت هک شدن وبسایت، را بیابید.
ابزار کاربردی دیگر وبمستر، PageSpeed Insights میباشد.
این ابزار با رویکرد بررسی سرعت اجرای وبسایت بر روی کامپیوتر و موبایل، میتواند جهت بالابردن سرعت وبسایت شما، بسیار مفید باشد. از آنجایی که میزان استفاده از موبایل برای جستجوهای آنلاین از کامپیوتر، پیشی گرفته است؛ سرعت، فاکتور بسیار مهمی در عملکرد تجارت شما میباشد. این ابزار سرعت وبسایت شما را در طیف ۱ تا ۱۰۰ مجاسبه میکند. طبق نظر کارشناسان گوگل، رتبه بین ۸۰ تا ۱۰۰ خوب، ۶۰-۷۹ معمولی، و زیر ۵۹ نشان از سرعت پایین وبسایت شما دارد.
SEMrushخدمات این وبسایت رایگان است و عمدتا ابزارهایی جهت بهبود جستجوی کلمات کلیدی ارائه میدهد. SEMrush گزارشی از عملکرد کلی دامینها و صفحههای مخصوص هر یک، فراهم میکند. این وبسایت مجموعهای از خدمات را در اختیارتان خواهد گذاشت و یکی از بهترین آنها، ابزار سئو یا SEO toolkitمیباشد. برای مثال یکی از این ابزارها، به شما امکان دیدن کلمات کلیدی موثر در رنکینگ یک صفحه را میدهد. علاوه بر این، شما میتوانید هر کلمه کلیدی را، از لحاظ تاثیر آن در رنکینگ، میزان جستجوی ماهانه آن و غیره، بررسی کنید.
SEO toolkit همچنین به شما امکان مقایسه عملکرد صفحه خود با دیگر رقبایتان را میدهد. بدین صورت که میتوانید از بکلینک هایی که از طریق رپورتاژ آگهی از دیگر سایتها دریفا کرده اید را بررسی کنید و از وضعیت لینک بیلدینگ Link Building، و کلمات کلیدی مناسب، آگاه شوید.
HubSpot’s Website Graderهاب اسپات وبسایت گریدر
در سال ۲۰۰۷، هاب اسپات ابزاری رایگان را به نام Website Grader معرفی کرد که نسخهی جدید آن اخیرا به روزرسانی شده و موجود میباشد.
Website Grader ابزاری آنلاین است که بر اساس فاکتورهای زیر، گزارشات را برای شما محیا میکند:
عملکرداین ابزار سایز صفحه وبسایت شما، درخواستها، سرعت و دیگر فاکتورهای مشابه سئو سایت را آنالیز میکند.
قابلیت اجرا در گوشیهای موبایل: این ابزار به بررسی وبسایت شما در گوشیهای موبایل، از لحاظ عملکرد و تنظیمات نمایش میپردازد. : SEO وبسایت گریدر، تعیین خواهد کرد که آیا وبسایت شما توسط افراد و یا باتها به راحتی قابل یافتن است یا خیر. این محاسبه شامل فاکتورهایی چون، تیتر صفحات و متا دسکریپشن میباشد. Meta Descriptionخلاصهای از صفحهای از وبسایت شماست که در جستجوهای گوگل نمایان میشود و از ۱۵۰ کلمه نباید تجاوز کند. امنیت: این ابزار به جستجوی عواملی چون تاییدیه SSL میپردازد. این امر برای اثبات امنیت وبسایت شما برای دریافت اطلاعات کاربران، مفید است.
برای استفاده از وبسایت گریدر تنها به آدرس ایمیل و URL وبسایت خود نیاز دارید. ثبتنام کنید و گزارشاتی دقیق و رتبهبندی از ۱تا ۱۰۰ پیرامون حوزههای ذکر شده در بالا را، در کثری از ثانیه دریافت کنید.
لینکهای منو چک کن Check My Linksنام این ابزار خود به وضوح گویای قابلیتش است! برای اطمینان خاطر از درستی عملکرد لینکهای داخلی و خارجی، از این ابزار میتوانید بهره ببرید.
این ابزار رایگان، لینکهای خراب را در عرض چند ثانیه مییابد. برای مثال با کمک این ابزار وبسایت ویکیپدیا برای کلمه “Marketing” را چک کنید. خواهید دید که ۷۱۱ لینک یافت میشود. علاوه بر این ۷ لینک خراب دیگر نیز به صورت هایلایت شده گزارش داده میشود. لینکهای سبز لینکهای درست و لینکهای خراب قرمز رنگ میباشند که این ویژگی یافتن لینکهای خراب را، بسیار آسان میکند.
SEO Report CardSEO Report Card از شرکت UpCity، جایگاه شما بین رقیبانتان را بدون دریافت هیچ هزینهای نشان میدهد. با استفاده از اطلاعات جزئی از کاربران، این برگه گزارشی شامل موارد زیر را آماده میکند:
آنالیز Rank: کلمات کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید و سپس این نرمافزار پرینت اسکرینی از رنک وبسایت شما در گوگل، یاهو و بینگ را تهیه میکند. Link Building: به لطف این ویژگی گزارشی دقیق از تعداد وبسایتهایی که به وبسایت شما ارجاع میدهند را دریافت میکنید. آنالیز کلی وبسایت : این بخش جهت آنالیز کل وبسایت ، جهت تعیین میزان موفقیت شما در به کارگیری کلمات کلیدی میباشد. در دسترس بودن وبسایت ایندکسینگ indexing : شما با استفاده از این قسمت تعداد صفحات ایندکس شده وبسایت خود را دریافت خواهید کرد. Found’s SEO Audit ToolFound’s SEO ابزاری رایگان برای نظارت آسان یک سایت، جهت شناسایی و حل مشکلات رایج سئو سایت، میباشد. به آسانی با وارد کردن URL ، بررسی دقیق سئوی وبسایت را دریافت خواهید کرد. این ابزار شامل ۳ بخش اصلی میباشد:
مسائل فنی: شگفتی این ابزار در قابلیت آن برای نشان دادن درستی عملکرد دامین و XML نقشه سایت یا همان XML Sitemaps میباشد. مسائل تولید محتوا: این بخش بر فاکتورهایی چون کلمات کلیدی و یا دادههای متا تمرکز دارد.مانند ابزار سئو دیگری به نام Woorank، پس از اتمام کار، گزارش در قالب PDF قابل دانلود میباشد.
Varvy’s SEO Toolابزار رایگان بررسی سئو Varvy، برای کاربرانشن اطلاعاتی چون: قدرت دامین، لینکها، محاسبه تعاملات و ارجاعها یا همان Mentions، سئو فنی، سرعت صفحات، سئو تصاویر و غیره را، فراهم میکند. این اطلاعات در قالب گزارشی ظرف کمتر از یک دقیقه قابل دریافت میباشد. نحوه عملکرد وبسایت شما با سه رنگ سبز، زرد و قرمز نمایش داده میشود. یکی از ویژگیهای جذاب این ابزار، آنالیز تصاویر است. این بخش از گزارش بر قدرت تصاویر وبسایت شما از طریق آنالیز T Alt text تمرکز خواهد داشت. Alt text کدی است برای تعیین عملکرد یا توصیف یک تصویر که در HTML جا گذاری میشود. این ابزار با بررسی این کدها از درستی عملکرد و اجرای تصاویر، اطمینان حاصل میکند. عواملی چون: استفاده نکردن از Alt text، Alt text ناکارآمد و یا استفاده بیش از حد کلمات مورد بررسی این ابزار قرار گرفته و به اطلاع شما خواهد رسید.
ابزارهای حرفهای موز Moz’s Pro Toolsاین ابزارهای حرفهای برای مدت آزمایشی یک ماه رایگان هستند و سپس با ۹۹ دلار میتوانید از خدمات پیشنهادی استفاده کنید. این ابزار همه کاره برای افزایش رنکینگ جستجو تجارت شما کافی خواهد بود. امکاناتی چون: موقعیتهای سئو، پیگیری میزان رشد، ارائه گزارشات، و خدماتی دیگر با کمک این ابزار میسر خواهد بود.
برای مثال: ابزار Crawl Test ، از کرالر خود وبسایت Moz ، RogerBot، برای آنالیز حداکثر ۳۰۰۰ لینک یک URL، استفاده میکند. پس از اتمام کار، ایمیلی حاوی اطلاعات دقیق از تمام صفحات لینک شده به وبسایت را، دریافت میکنید.
Woorank
Woorank ابزاری است جهت کمک به دیجیتال مارکتینگ برای یافتن فرصتهای بهینهسازی سایت و بهبود سایت. این ابزار عملکرد سئو، شبکههای اجتمایی، میزان آسانی در استفاده و غیره را در نظر میگیرد. هر گطارش به ۸ بخش تقسیم میشود:
چکلیست مارکتینگ عملکرد بر روی گوشیهای موبایل میزان آسانی در استفاده تکنولوژی شبکههای اجتمایی بومی یا local بازدیدکنندگانگزارشهای فراهم شده در قالب PDF قابل دانلود میباشد. این قابلیت برای توزیع این نتایج با اعضای دیگر بسیار کارآمد میباشد.
Remove’em
لینکهای مصنوعی یا غیرطبیعی برای رنکینگ جستجوی وبسایت شما بسیار مخرب هستند. برای رهایی از آنها ابزار Remove’em که به معنای “آنها را حذف کن” میباشد، را امتحان کنید.
این ابزار بک لینکهای پروفایل شما را اسکن کرده و لیستی از لینکها و دامینهای که باید حذف بشوند را ارائه میدهد. علاوه بر این میتوانید لیستی از لینکهایی که نمیخواهید توسط گوگل یافت شوند را به این ابزار بدهید تا آن را اجرا کند.
سایر مقالات آموزش سئو را مطالعه کنید.