این روزها بحث آموزش بازاریابی محتوایی بسیار رونق گرفته است. بیشتر کسب و کارها به اهمیت بازاریابی محتوایی پی برده اند و به دنبال این هستند که با یادگیری روش های بازاریابی محتوا، هزینه های بازاریابی و تبلیغات خود را به حداقل برسانند.
بر همین اساس، در این مقاله سعی کرده ایم به بررسی تأثیر بازاریابی محتوایی در کسب و کارها بپردازیم.
بازاریابی محتوا چیست؟ بهمراه چک لیست بازاریابی محتوایی
آموزش بازاریابی محتوایی چه کمکی به کسب و کار شما می کند؟بیایید به این سوال پاسخ بدهیم که چرا به آموزش بازاریابی محتوایی نیاز داریم و به طور کلی بازاریابی محتوایی چه کمکی به کسب و کار ما می کند؟
با ایجاد اعتماد، به شهرت برند شما کمک می کندبه احتمال زیاد برایتان پیش آمده است که وقتی در گوگل به دنبال جستجوی موضوعی هستید، بعضی سایت ها را بوک مارک می کنید تا گمشان نکنید و دوباره بتوانید به آن ها سر بزنید. خب این همان معجزه بازاریابی محتوایی و تولید محتوا است.
بدون شک می توان گفت که این روزها تولید محتوا یکی از مهمترین راه های ارتباط با مشتریان است. به کمک تولید محتوا شما می توانید به سوالات و دغدغه های مخاطبان پاسخ بدهید و با آن ها تعامل داشته باشید. وقتی در پاسخ به مشکل یا نیاز مخاطبان محتوایی ارزشمند و باکیفیت ارائه می کنید، نام برند شما در ذهن آن ها باقی می ماند.
در واقع زمانی که شما ارزشی خلق می کنید بدون آنکه در ازای آن چیزی دریافت کنید، مخاطبان بیشتر به شما و توصیه های شما اعتماد خواهند کرد. این اعتماد باعث می شود که محتوایتان را با دیگران هم به اشتراک بگذارند. به این ترتیب میزان محبوبیت و شهرت برند شما در میان مخاطبان افزایش پیدا خواهد کرد.
مسیر دستیابی به مشتریان وفادار برند را هموار می کندامروزه برندها به دنبال این هستند که مشتریان خود را به مشتریان وفادار برند تبدیل کنند. وقتی شما مشتریان را با محتوای خود درگیر می کنید، در حقیقت مسیر وفاداری به برند را هموار کرده اید. اگر مخاطبان از ارتباط با برند شما حس خوبی دریافت کنند، قبل از اینکه خریدار محصول شما باشند، به طرفدار برند شما تبدیل می شوند.
اگر می خواهید یک روش بازاریابی بدون هزینه داشته باشید، مشتریان طرفدار برند همان چیزی است که دنبال آن هستید. طرفداران برند می توانند بر تصمیم خرید دوستان و خانواده خود هم تأثیر بگذارند و درواقع سفیر برند شما باشند.
به همین دلیل است که توصیه می کنیم برای رسیدن به این نتایج فوق العاده، آموزش بازاریابی محتوایی را به یکی از فعالیت های روزانه کسب و کار خود تبدیل کنید!
سفیر برند چیست؟ نگاهی جامع بر وظایف سفیر برند
بازاریابی محتوایی از بازاریابی سنتی مقرون به صرفه تر استبراساس گزارش ها، کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) در مقایسه با روشهای سنتی بازاریابی، 62 درصد ارزانتر است. درواقع روش های بازاریابی محتوایی، نیاز به کمترین هزینه و حداقل سرمایه گذاری دارند. حتی ممکن است هیچ هزینه ای هم برای شما نداشته باشند.
به عنوان مثال شما میتوانید در عرض چند دقیقه، یک پست در شبکههای اجتماعی خود منتشر کنید که صدها یا حتی هزاران نفر بتوانند آن را ببینند، بدون اینکه برای انتشار یا تبلیغ آن هزینه ای پرداخت کرده باشید.
به بهبود عملکرد سئو کمک می کندیکی از مواردی که اهمیت آموزش بازاریابی محتوایی را دو چندان می کند، عملکرد محتوای شما از دید موتورهای جستجو است. هرچه محتوایی که ارائه می کنید باکیفیت تر باشد، در نتایج جستجو و لیست پیشنهادات، جایگاه بهتری کسب می کند.
بنابراین همواره باید سعی داشته باشید که محتوای خود را از نظر سئو بهینه کنید. در این صورت گوگل هم تلاش های شما را بی پاسخ نمی گذارد و محتوایتان را در رتبه های بالاتری نمایش می دهد.
بازاریابی محتوایی و سئو مکمل یکدیگر هستند. پس کلمات کلیدی حوزه کسب و کار خود را شناسایی کنید و تولید محتوا برای آن ها را در برنامه بازاریابی و تقویم محتوایی خود بگنجانید.
به کمک بازاریابی محتوایی می توانید تخصص خود را نشان دهیدوقتی مشکل قلبی دارید، ترجیح می دهید به یک پزشک عمومی مراجعه کنید یا متخصص قلب ؟ قطعاً دومی را انتخاب می کنید. در مورد محتوا هم همین طور است.
روش های کانتنت مارکتینگ و تولید محتوا به شما کمک می کنند تا نشان دهید که متخصص حوزه کسب و کار خود هستید. اگر شما در حوزه کاری خود به عنوان یک متخصص شناخته شوید، مخاطبان راحت تر به شما اعتماد می کنند و تمایل بیشتری برای دنبال کردن برند شما یا استفاده از محصولات و خدمات شما دارند.
به کمک بازاریابی محتوایی چهره ای متمایز از رقبای خود داشته باشیددر هر صنعتی که فعالیت می کنید، حتما رقبای زیادی دارید که محصولات و خدمات مشابه شما ارائه می کنند. برای اینکه در این بازار رقابت، مشتریان شما را انتخاب کنند، به چه روش هایی فکر کرده اید؟
در چنین شرایطی، استفاده از استراتژی های بازاریابی محتوایی یکی از بهترین راه هایی است که می توانید به کمک آن ها وجه تمایزی با رقبای خود ایجاد کنید.
شاید بگویید روزانه هزاران محتوا در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی منتشر می شود. اما آیا همه این محتواها بدرد می خورند؟
اگر رقبای شما در زمینه تولید محتوا فعال نباشند، این شانس را دارید که برند خود را متمایز کنید. اما اگر آن ها هم در این حوزه فعالیت می کنند، نگران نباشید. شما می توانید کمپین های بازاریابی و نقاط ضعف و قوت آن ها را بررسی کرده و تلاش کنید محتوای بهتر و ارزشمندتری به مخاطبان خود ارائه دهید.
بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا مشتریان خود را بهتر بشناسیدیکی از مهمترین مواردی که قبل از اجرای یک کمپین بازاریابی باید درنظر بگیرید، شناسایی بازار هدف و تعیین پرسنای مخاطبان است.
شما به کمک تولید محتوا و بازاریابی محتوایی، می توانید در مورد ترجیحات و علاقه مندی های مخاطبان خود اطلاعات خوبی بدست آورید.
به عنوان مثال می توانید بفهمید که هر کدام از مخاطبان شما به کدام محصول علاقه دارند؟ شما را بیشتر از طریق سایت دنبال می کنند یا شبکه های اجتماعی ؟ به این ترتیب می توانید مخاطبان خود را براساس ترجیحات و رفتارشان دسته بندی کنید تا در کمپین های بازاریابی نتایج بهتری بدست آورید.
به ایجاد سرنخ های بیشتر کمک می کند
یکی دیگر از دلایل اهمیت آموزش بازاریابی محتوایی این است که شما در هر کسب و کاری که باشید، هدفتان این است که به درآمد زایی برسید. بازاریابی محتوایی می تواند در این راه به شما کمک کند.
تولید محتوا راهی بسیار عالی برای هدایت کاربران به یک صفحه فرود (Landing Page) است. با ارائه محتوای جذاب و ارزشمند می توانید بازدیدکنندگان وب سایت و شبکه های اجتماعی خود را به لید (سرنخ) تبدیل کنید. سپس باید تلاش کنید تا اعتماد این مشتریان بالقوه را جلب کرده و یک رابطه بلندمدت با آن ها ایجاد کنید.
در نهایت تبدیل این سرنخ ها به خریدار راحت تر خواهد بود. چراکه شما در تمام طول سفر مشتری او را همراهی کرده اید و نشان داده اید که محصولات و خدمات شما می تواند نیاز یا مشکل او را برطرف کند.
آموزش بازاریابی محتوایی چه تأثیری در فرآیند فروش دارد ؟همانطور که اشاره کردیم، بازاریابی محتوایی یک روش کم هزینه است و مهمتر اینکه، شما با همین روش بازاریابی مقرون به صرفه، می توانید فروشتان را نهایی کنید و به درآمد برسید.
به همین علت است که یادگیری و آموزش بازاریابی محتوایی به یکی از موضوعات مهم روز تبدیل شده است. در ادامه با هم بررسی می کنیم که بازاریابی محتوایی در هر مرحله از چرخه فروش محصول، چه نقشی را ایفا می کند.
مرحله آگاهی (Awareness)اولین مرحله از چرخه فروش، آگاهی است. در این مرحله شما باید روی دغدغه ها و مشکلات مخاطبان تمرکز داشته باشید. برای اینکه مخاطبان را درگیر کنید، باید محتوایی بنویسید که درمورد چالش ها، سوالات و نیازهای آن ها باشد.
در مرحله آگاهی چیزی در مورد فروش محصول نگویید. محتوای شما باید فقط آموزشی باشد. پست بلاگ ها، ویدئوهای آموزشی و کتاب های الکترونیکی از انواع مدل های بازاریابی محتوا است که می توانید در این مرحله استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در حوزه دیجیتال مارکتینگ است، می توانید مقاله ای با موضوع «آموزش تولید محتوا در اینستاگرام » در وب سایت خود منتشر کنید.
مرحله بررسی (Consideration)در مرحله بررسی، محتوای شما باید ترکیبی از اطلاعات کاربردی و بازاریابی باشد. به این معنی که علاوه بر ارائه محتوای آموزشی و مفید، به خواننده بگوید که برای رفع نیاز یا مشکلش باید به دنبال چه ویژگی هایی در محصولات یا خدمات باشد. در این مرحله می توان محتواهایی به شکل مطالعه موردی (Case Study)، مقالات راهنمای خرید و چک لیست ها منتشر کرد.
اگر بخواهیم درمورد همان آژانس دیجیتال مارکتینگ مثال بزنیم، موضوع مقاله شما می تواند «چک لیست سئو برای راه اندازی سایت » باشد.
مرحله بسته شدن فروش (Closing)در این مرحله وقت آن رسیده که روی فروش تمرکز کنید و تخصص، دانش و مزیت رقابتی خود را نشان دهید. محتوایی که در این مرحله منتشر می کنید، باید کاربر را متقاعد کند که شما برای نیاز یا مشکل او بهترین انتخاب هستید. برای این منظور می توانید ویدئوهای جذابی از محصولاتتان تهیه کنید یا رضایت خریداران محصول را به اشتراک بگذارید.
سخن آخر اینکه برای موفقیت در یک برنامه بازاریابی، علاوه بر آموزش بازاریابی محتوایی، به صبر، خلاقیت و صرف زمان کافی نیاز دارید. اگر برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی به مشاوره نیاز داشتید، مجموعه بیلاودمارکتینگ آماده پاسخگویی به شماست.
5/5 - (4 امتیاز)