اگر در نظر دارید بخشی از بودجه بازاریابی را به تبلیغات گوگل اختصاص دهید تا به مشتریان خود دسترسی پیدا کنید، بهتر است این بودجه را در جای مناسب خرج کنید.
گوگل بستری است که ماهانه بیش از 2.9 میلیارد بازدیدکننده منحصر به فرد دارد و روزانه 5 میلیارد تعامل در آن صورت می گیرد.
پلتفرم تبلیغات گوگل تحت عنوان Google AdWords در سال 2000 راه اندازی شد اما در سال 2018 با برندسازی مجدد به Google Ads تغییر یافت.
با توجه به دسترسی وسیعی و گسترده ای که گوگل فراهم می کند، احتمال زیادی وجود دارد که از طریق تبلیغ در گوگل به مخاطبان و مشتریان خود دسترسی پیدا کنید. اما برای استفاده از گوگل ادز در برنامه بازاریابی خود، چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟
در ادامه به روشی ساده و با ذکر نکات مهم و کاربردی به آموزش تبلیغات در گوگل خواهیم پرداخت.
تبلیغات در گوگل ادز چیست؟گوگل ادز پلتفرم تبلیغات پولی است که تحت کانال بازاریابی شناخته شده به عنوان PPC (Pay-Per-Click) یا پرداخت به ازای کلیک، صورت می پذیرد.
تبلیغات در گوگل ادز روشی کارآمد برای ایجاد ترافیک با کیفیت یا جذب مخاطبان و مشتریان خوب به وبسایت است، یعنی افرادی که به دنبال محصولات و خدماتی مشابه آنچه شما ارائه می دهید هستند. با استفاده از تبلیغات گوگل می توانید ترافیک وبسایت تان را بهبود و ارتقاء دهید و مخاطبان بالقوه بیشتری جذب کنید.
با استفاده از Google Ads می توانید تبلیغات خود را در بهترین زمان از طریق موبایل و وبسایت برای مخاطبان هدف تان خلق کنید. به این صورت وبسایت و برند شما درست زمانیکه مخاطبان به محصول و خدمات شما نیاز دارند در صفحه موتور جستجو از طریق جستجوی گوگل یا گوگل مپ نمایش داده می شود.
برای اطمینان از اثربخشی تبلیغ در گوگل کافی است نگاهی به آمار زیر بیاندازید:
نرخ کلیک تبلیغات در گوگل ادز نزدیک به 2% است. تبلیغات گوگل ماهانه در معرض دید 180 میلیون نفر قرار می گیرد. برای کاربرانی که آماده خرید هستند، تبلیغاتی پرداختی گوگل حدودا 65% کلیک می شوند. 43% از مشتریان محصولی را خریداری می کنند که پیش از این تبلیغات آن را در سایر پلتفرم های آنلاین دیده باشند. آموزش تبلیغات در گوگل، Google Ads چگونه کار می کند؟گوگل ادز تبلیغات شما را به مخاطبان بالقوه یا مشتریانی که به محصولات و خدمات شما علاقه مند هستند، نشان می دهد. برندها برای سرچ یک واژه یا کلمه کلیدی در مزایده شرکت می کنند (Bid) و پیشنهاد بیشتری داشته باشد تبلیغ او در اول صفحه جستجو، تبلیغات YouTube یا وبسایت های مرتبط نمایش داده می شود.
ویژگی گوگل ادوردز (AdWords) که باید بدانید
فاکتورهای زیادی بر اثربخشی تبلیغ در گوگل و دریافت بهترین کارآیی و نتیجه از آن تاثیر دارد. در ادامه برخی از این فاکتورها را بررسی خواهیم کرد:
رتبه تبلیغ و امتیاز کیفیترتبه تبلیغ یا Ad Rank جایگاه تبلیغ شما را تعیین می کند و امتیاز کیفیت Quality Score به همراه یک فاکتور دیگر (مقدار پیشنهاد مزایده Bid Amount) رتبه تبلیغ شما را تعیین می کند.
برای تبلیغ در گوگل باید تمرکز خود را بر امتیاز کیفیت بگذارید، هرچقدر QS شما بیشتر باشد هزینه جذب مشتری Customer Acquisition Cost برای شما کمتر می شود و تبلیغاتتان در جایگاه بهتری نمایش داده می شود.
محلبرای راه اندازی گوگل ادز ابتدا باید محل یا Location خود را مشخص کنید. اگر مغازه یا فروشگاه دارید آنها را به عنوان محل خود انتخاب کنید. اگر هم در تجارت الکترونیک یا E-Commerce فعالیت می کنید محل خود را بر اساس محل مشتریان تان انتخاب کنید.
انتخاب محل، نقش مهمی در جایگاه تبلیغات شما در گوگل دارد. به عنوان مثال اگر شما آرایشگاه زنانه در تهران داشته باشید، کسانی که در اصفهان “آرایشگاه زنانه” را سرچ کنند تبلیغ شما را نخواهند دید.
کلمه کلیدیسرچ کلمه کلیدی همانقدر که در جستجوی ارگانیک مهم است، در تبلیغات هم مهم است. لازم است، کلمه کلیدی شما تا حدی امکان متناسب با عبارت هایی باشد که توسط مشتریان سرچ می شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که گوگل تبلیغ شما را بر اساس جستارهای متناسب ب کلمه کلیدی که انتخاب کرده اید نمایش می دهد.
انواع همسان سازیهمسان سازی یا Match Type این امکان را به شما می دهد که نمایش تبلیغات در گوگل را منحصر به نتایج جستجو کلمه کلیدی خود کنید یا این امکان را به گوگل بدهید که با سرچ کلمات و عبارات مشابه، تبلیغ شما را نمایش دهد.
به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی شما ” آرایشگاه زنانه در تهران ” باشد، تبلیغ شما با جستجوی هر یک از عبارت های ” آرایشگاه “، ” آرایشگاه زنانه “، و ” آرایشگاه زنانه در تهران ” نمایش داده می شود.
افزونه های تبلیغاگر از گوگل ادز استفاده می کنید، پیشنهاد می شود به دو دلیل زیر از افزونه های تبلیغ یا Ad Extension استفاده کنید:
این افزونه ها، مجانی هستند. و به کاربران اطلاعات اضافی و دلیلی دیگر برای برقراری تعامل با شما می دهند.افزونه های تبلیغ در 5 گروه زیر قرار می گیرند:
افزونه لینک وبسایت، Sitelink Extensions افزونه تماس، Call Extensions افزونه مکان، Location Extensions افزونه پیشنهاد یا تخفیف ، Offer Extensions افزونه اپلیکیشن، App Extensionsانواع کمپین های تبلیغات در گوگل
برای استفاده از امکان تبلیغات گوگل می توانید از یکی از انواع کمپین های گوگل ادوردز در 5 گروه زیر، استفاده کنید:
کمپین سرچ متن Search Adکمپین های تبلیغات متنی هستند که در نتیجه سرچ گوگل نمایش داده می شوند. خوبی این نوع کمپین در آن است که تبلیغ شما زمانی به نمایش در می آید که مخاطبان ابتدا به دنبال اطلاعات در خصوص آن محصول و خدمات خاص اند.
کمپین نمایش تبلیغ Display Google Adsگوگل شبکه ای از وبسایت ها در صنایع مختلف دارد که می تواند تبلیغات را در آنها به نمایش بگذارد. این شبکه به عنوان شبکه نمایشی گوگل Google Display Network شناخته می شود. مزیت این نوع تبلیغات آن است که به ازای هر کلیک روی تصویر یا هر بازدید پرداختی خواهید داشت.
کمپین های ویدئویی Video Adبه یاد داشته باشید که YouTube هم یک موتور جستجو است، بنابراین سرچ درست کلمه کلیدی شما را به سمت ویدئوهای تولید شده برای آن موضوع هدایت می کند و ویدئوهای تبلیغاتی با موضوعات مشابه در بین ویدئوهایی که مخاطبان در حال تماشای آن هستند، نمایش داده می شود.
کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن App Ad Campaignsدر این نوع کمپین ها اپلیکیشن موبایل شما از طریق نمایش تبلیغات آن در شبکه سرچ گوگل، شبکه نمایش گوگل، Google Play و مواردی از این دست تبلیغ و ترفیع می شود.
کمپین های تبلیغاتی خرید Shopping Adیکی از انواع دیگر تبلیغ در گوگل، شامل تبلیغاتی است که اطلاعات جزئی محصول یا خدمت شما را در صفحه جستجو گوگل و با سرچ کلمات کلیدی مرتبط نشان می دهد. این روش به شما اجازه می دهد در بازه های تخفیف یا کمپین های فروش بتوانید محصول خود را پروموت و بازاریابی کنید.
در این مقاله سعی شد با بیان ساده به آموزش تبلیغات در گوگل پرداخته شود، تا با مفاهیم اصلی و کلی در این حوزه آشنا شوید. تبلیغات در گوگل ادز از جمله روش های اثرگذار در دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود و می تواند در توسعه برندتان موثر باشد.
5/5 - (3 امتیاز)