5 / 5 ( 2 votes )
بازاریابی خدمات (Service Marketing) به بازاریابی شرکت های B2B و B2C گفته می شود که خدماتی را به دیگر کسب و کارها یا مشتریان می فروشند. خدمات عموما غیرقابل لمس و زودگذر بوده و ممکن است در یک بازه زمانی چندین بار مورد استفاده قرار گیرند. پس می توان گفت که بازاریابی خدمات همه امور خدماتی از خدمات آموزشی یا تعمیر خودرو تا خدمات درمانی یا حتی مشاوره بازاریابی را در بر می گیرد. بازاریابی خدمات از ایجاد ارزش برای مشتریان فعلی و بالقوه ای نشأت می گیرد که به اندازه ارزش ایجاد شده در استفاده و خرید یک محصول فیزیکی قابل لمس نیست.
تعریف بازاریابی خدماتما در بازاریابی خدمات به دنبال ترفیع و تبلیغ فعالیت های اقتصادی شرکت خدماتی به افراد و کسب و کارها به عنوان مشتریان این خدمات هستیم. از آنجایی که خدمات قابل لمس نیستند نمی توان آنها را نگهداری یا پس از مصرف مرجوع نمود (از این ویژگی با نام فناپذیری خدمات یاد می شود). به همین دلیل در بازاریابی خدمات ما به شرکت هایی نیاز داریم که بتوانند ارزش و تجربه را به مشتریان بفروشند ( تجربه مشتری چیست ) و همین امر بازاریابی خدمات را نسبت به بازاریابی کالاهای فیزیکی دشوارتر نموده است. متقاعد کردن مشتریان بالقوه با قول تجربیات و ارزش در آینده (نسبت به یک کالای فیزیکی قابل لمس) می تواند کار دشوارتری باشد، چرا که عموما مشتریان ارزش پولی یک خدمت و یا اینکه آن خدمت قرار است چگونه زندگی را برایشان ساده تر نماید، نمی دانند.
اهمیت بازاریابی خدمات اثربخش
به عنوان یک بازاریاب خدمات برای آنکه بتوانید کسب و کار خود را توسعه دهید باید به چند نکته توجه نمایید. قبل از هر چیز مطمئن شوید که می دانید چگونه خدمات خود را استانداردسازی نمایید و این استاندارد بودن را نمایش دهید. البته ارائه یک محصول ثابت و پایدار در حوزه خدمات بسیار دشوارتر از کالاهای ملموس است. از سوی دیگر نمی توان همه خدمات را نیز استاندارد و یک دست نمود به عنوان مثال بسیاری از مشتریانی که یک طراح دکوراسیون داخلی را استخدام می نمایند به دنبال یک تجربه خاص و شخصی سازی شده هستند که مشابهی نداشته باشد.
به علاوه بر ایجاد روابط بلند مدت با مشتریانتان تمرکز کنید تا آنها بازگردند و خدمات شما را ارتقا دهند. شخصی سازی نمودن خدمات نیز می تواند راهی برای وفادار نمودن مشتریان باشد. اطمینان یابید که کلیه روابط در نقاط تماس با مشتریان اثربخش باشد. این نقاط تماس می تواند شامل کارت پستال، ایمیل ها یا تعاملات با فروشندگان باشد که محل تعامل میان ارائه دهنده خدمات و مشتری بوده و از ملاقات اولیه تا بلافاصله بعد از خرید خدمات را نیز شامل می شود.
سعی کنید خدمات خود را نسبت به خدمات رقبایتان در بازار مشابه متفاوت و جدا نمایید. یک ارزش ویژه منحصر به فرد ارائه نمایید که برای مشتریانتان جذاب و پاسخگوی نیازها و خواسته های آنان باشد. پا به پای جدیدترین روندهای صنعت جلو بروید و به مشتریانتان راهکارهای خلاقانه پیشنهاد کنید، این کار باعث می شود که از خیل عظیم رقبا فاصله بگیرید و یک دلیل دیگر به مشتریانتان بدهید که برند شما را انتخاب نمایند.
اهداف مشخصی را برای کسب و کارتان در نظر بگیرید. به طور کلی بازاریابی خدمات به دنبال دستیابی به اهداف زیر است :
جذب مشتریان جدید حفظ مشتریان فعلی و فروش سرویس های پیشرفته تر به آنان توصیه خدمات از سوی مشتریان فعلی شناخت برند استراتژی های سرویس مارکتینگراه های بسیاری برای بازاریابی خدمات وجود دارد. به عنوان مثال برنامه های بازاریابی توصیه ای، نمایش های زنده طرز استفاده از خدمات، تبلیغات در شبکه های اجتماعی، جوایز، آفرهای ویژه و … از جمله برنامه های توصیه ای می توان به پاداش به مشتریان در قبال معرفی افراد جدید به شرکت اشاره کرد. اگر بتوانید در ازای این کار به مشتری چیزی مثل به روزرسانی رایگان و یا تخفیفات بیشتر اعطا کنید احتمال آنکه از سوی آنان به دیگران توصیه شوید بیشتر خواهد بود.
شبکه های اجتماعی را فراموش نکنید، چرا که بخش جداناپذیر زندگی مشتریانتان را تشکیل می دهند. با پست محتوا، تصاویر و ویدیوهایی که آگاهی را بالا می برد و به سوالات پیرامون خدمات پاسخ می دهد، هم مشتریان بالقوه بیشتری به دست خواهید آورد و هم با سایر مشتریانتان در ارتباط خواهید بود.
نمایش طرز استفاده از خدمات و جلسات آموزشی نیز مفید هستند. احتمال آنکه مشتریان یک خدمت را دنبال کنند زمانی که نقش آن را در زندگیشان مشاهده کنند و طرز کار آن را از نزدیک ببینند بسیار بیشتر خواهد بود. سمینارها، نمایش های زنده، ورکشاپ ها و بازاریابی محتوا همه از راه های هستند که به خدمات دهندگان در دستیابی به این هدف و یافتن مشتریان بالقوه کمک می نماید.