اگر یک برند تازه تاسیس هستید و دوست دارید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود بچینید گزینههای متعددی پیش روی شماست. اما اگر دچار سردرگمی شدهاید و با اصطلاحاتی که عموما در این حوزه استفاده میشوند آشنایی ندارید. در این مقاله با بخشی از این اصطلاحات آشنا خواهید شد.
در این مقاله تفاوتهای بازاریابی محتوایی و بازاریابی شبکههای اجتماعی را یاد خواهید گرفت و قبل از هر چیز به یک مجموعهی بزرگتر یعنی دیجیتال مارکتینگ خواهیم پرداخت و در انتها موتورهای جستجو را نیز در این مباحث وارد خواهیم کرد.
دیجیتال مارکتینگدیجیتال مارکتینگ یک عبارت فراگیر در دنیای تجارت آنلاین است و شامل تمام فعالیتهایی میشود که توسط آنها برند خود را شناختهشدهتر میکنید. هر تلاش و کاری که برای درگیر کردن و جذب مخاطب هدف خود انجام میدهید در این زیرمجموعه قرار میگیرند. استراتژیهای زیادی برای این اصطلاح خاص وجود دارد مانند: ایجاد وبسایت، وبلاگنویسی، تولید محتوای ویدیویی و تصویری و تولید محتوا و مواردی از این دست و هر کدام با یک هدف خاص و تحت شرایط ویژهی خودشان کاربرد دارند.
دیجیتال مارکتینگ همچنین با سئو و بازاریابی موتورهای جستجو و بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز درگیر است و تمام تلاشهای شما در جهت فروش بیشتر و درآمد بیشتر از محصولات و خدمات خاص شما در این دستهبندی قرار میگیرند.
یک تاکتیک در برابر یک کانالبازاریابی محتوایی تنها یک جنبه از دیجیتال مارکتینگ است، در مقیاس وسیعتر میتوانیم بازاریابی محتوایی را یک تاکتیک جذاب برای جذب مخاطب قلمداد کنیم. بازاریابی برای شبکههای اجتماعی و تولید محتوا میتوانند زیردستههایی از بازاریابی محتوایی باشند، به صورت کلی هر چیزی که شما برای افزایش Engagement و Interaction (تاثیرگذاری و تاثیرپذیری و تعامل) با مخاطب خود انجام میدهید میتواند از دریچهی این تکنیک انجام شود و ار طریق کانالهایی نظیر شبکههای اجتماعی و وبسایت و وبلاگ منتشر شود.
در بازاریابی شبکههای اجتماعی شما باید به دنبال راههایی باشید که محتوای تولیدی شما در یک کانال توزیع مناسب قرار بگیرد و بتوانند کاربران این کانالها را درگیر کند. این کانالها میتوانند اینستاگرام، توییتر، پینترست، فیسبوک و لینکدین و … باشند.
تکامل استراتژی بازاریابی محتواییاما چگونه میتوان استراتژی بازاریابی محتوایی را تکامل بخشید و آن را بهینهسازی کرد؟ تولید محتوا صرفا به معنای نوشتن مقالات نیست، شما باید از تمام امکانات موجود برای درگیر کردن مخاطب استفاده کنید. مصاحبهها، کاتالوگها، ترجمهی محتوای به روز از سایتهای خارجی، تولید پادکست و یا نوشتن تبلیغات خلاقانه و مواردی از این دست میتوانند به بازاریابی محتوایی شما جان تازهای بدهد. بهبود روشهای تعامل با مخاطبان، استفاده از قابلیتهای کاربران برای ایجاد ارزش افزوده و … نیز در ادامه و پس از جذب مخاطب انجام میشود. همهِ این فعالیتها باید در بستری علمی و کاملا منطقی انجام شود تا نتایج خوبی کسب کند.
شبکههای اجتماعی و تقویت قدرت محتواایجاد یک تقویم محتوایی و تیم تولید محتوا هم برای شبکههای اجتماعی و هم وبسایت و وبلاگ یک امر مهم و ضروری میباشد. شبکههای اجتماعی برای بیشتر دیده شدن و بیشتر خوانده شدن بسیار مناسباند از این رو باید یک تقویم محتوایی برای شبکههای اجتماعی نیز در نظر گرفته شود تا تیم تولید محتوا متناسب با آن و شرایط شبکههای اجتماعی آن را منتشر کند.
آنالیز دادهها و آمارهایی که از بازدید و میزان تاثیرگذاری و به اشتراکگذاری پستها در شبکههای اجتماعی نیز بسیار ارزشمند است و اطلاعات زیادی از کیفیت محتوا در این شبکهها به شما میدهد. با این حال رویکرد شما در حوزهی بازاریابی محتوایی از طریق شبکههای اجتماعی رنگ و بویی تازه به خود میگیرد.
سئو را به این ترکیب اضافه کنید.حالا که یک استراتژی مناسب برای تولید محتوا و بازاریابی محتوا انتخاب شده و هدفگذاری شده است باید به گونهای بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) را نیز به آن اضافه کنید و اصول سئو را نیز پیادهسازی کنید.
اگر مایلید محتوای شما در موتورهای جستجو ظاهر شود باید اصول سئو و استفاده از کلیدواژهها و بهینهسازی محتوا و تصاویر و … را به آن اضافه کنید. ترافیکی که از جانب موتورهای جستجو برای وبسایت شما تامین میشود قابل مقایسه با سایر کانالها نیست و بسیار بیشتر است. پس این کانال را هم به کانالهای بازاریابی خود اضافه کنید.
زیادهروی در سئو و استفاده از کلیدواژهها میتواند به کلیت متن ضربه بزند و علاوه بر اینکه کاربران را دلزده میکند تاثیر چندان زیادی در ترافیک شما ندارد. شما باید محتوایی تولید کنید که بفروشد و سپس آن را به وسیلهی سئو مسموم کنید تا موتورهای جستجو آن را پیدا کند. اما اگر این سم را بیش از حد استفاده کنید کاربران نیز مسموم خواهند شد و دیگر از محصولات و خدمات شما استفاده نمیکنند.
جمع بندیدر یک کمپین موفق باید تمام این المانها در ارتباطی تنگاتنگ با هم کار کنند تا به نتیجه برسند. نباید این موارد را ساده تلقی کنید. هر کدام نیاز به تخصص و دانش فنی و تجربه دارند تا بهبود پیدا کنند. بازاریابی محتوایی صرفا یک بخش از دنیای بزرگ دیجیتال مارکتینگ است و چیزی که اهمیت دارد این است که بتوانید این تاکتیک را در کنار سایر تاکتیکها به صورت تعاملی به کار ببندید. مسلما نتیجهای که میگیرید ارتباط مستقیمی با کیفیت کار شما در هر کدام از این زمینهها دارد.