در این نوشته هر اطلاعاتی که در مورد پاندا گوگل بخواهید بدانید، وجود دارد. پاندا نام رسمی یک به روزرسانی الگوریتم گوگل است که به منظور کاهش محتوای کم کیفیت در نتایج جستجو و برای پاداش دادن به مطالب بی نظیر و با کیفیت ساخته شده است.
وب سایت هایی که از تأثیر پاندا بهبود می یابند، با بازسازی صفحات کم کیفیت خود و اضافه کردن مطالب جدید با کیفیت بالا، حذف کلمات پرکننده، و به طور کلی بهبود تجربه کاربر در رابطه با محتوا، این کار را انجام می دهند.
چرا گوگل، پاندا را بوجود آورد؟در سال 2010، افت کیفیت نتایج جستجوی گوگل و افزایش مدل کسب و کار “مزرعه محتوا” موضوعی شد که مرتبا آن را دور می زدند. به روزرسانی “کافئین” اواخر سال 2009، که به طور چشمگیری توانایی گوگل در سریع فهرست کردن مطالب را افزایش می داد، برخی از محصولات نه چندان خوب را در فهرست خود وارد نکرد.
در ژانویه 2011، Business Insider عنوانی را منتشر کرد که در آن گفته شده است: “الگوریتم جستجو گوگل ویران شده است و بازگشت آن زمان بر است.
ایجاد بروزرسانی الگویتم پاندای گوگلپاندا برای اولین بار در 23 فوریه 2011 معرفی شد. در 24 فوریه، گوگل مطلبی را در مورد به روزرسانی منتشر کرد و اعلام کرد که آنها پیشرفت الگوریتمی بسیار بزرگی را در رتبه بندی ما ایجاد کرده اند. تغییری که به طور چشمگیری 11.8٪ از آنها را نمایش داد. هدف از بروزرسانی به شرح زیر بود.
این بروزرسانی به منظور کاهش رتبه برای سایت های با کیفیت پایین طراحی شده است. سایت هایی که ارزش افزوده کمتری برای کاربران دارند و محتوا را از وب سایت های دیگر یا سایت هایی که بسیار مفید نیستند کپی می کنند. در عین حال، این سایت، رتبه های بهتری را برای سایت های با کیفیت بالا فراهم می کند. سایت هایی با محتوای اصلی و اطلاعاتی مانند تحقیقات، گزارش های عمیق و تجزیه و تحلیل های متفکرانه.
تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط Search Metrics و SISTRIX از “برندگان و بازندگان” نشان می دهد که سایت هایی که به سختی ضربه خوردند، برای هر کسی که در آن زمان در صنعت جستجوگرها بوده آشنا بوده است. این سایت ها شامل wisgeek.com ،ezinearticles.com ،suite101.com ،hubpages.com ،buzzle.com ،Articlebase.com می باشد.
قابل ذکر است که “مزارع محتوا” EHow و wikiHow بعد از به روزرسانی، بهتر کار کردند. به روزرسانی های بعدی به این فرم های “قابل قبول” نیز آسیب می رساند، در حالی که Demand Media 6.4 میلیون دلار در سه ماهه چهارم 2012 از دست داد.
سریع ترین تغییر در صنعت سئو این بود که شدیداً به “بازاریابی مقاله ها” رسید، که در آن متخصصان سئو برای چاپ مقالات با کیفیت پایین در سایت هایی مانند ezinearticles.com با ایجاد کردن لینک، استفاده می کردند.
همچنین واضح بود سایت هایی که به شدت ضربه خوردند، دارای طرح های جذاب کمتر، تبلیغات جذاب تر، تعداد کلمات تکراری، استانداردهای ویرایشی کم، عبارات تکراری، تحقیقات ضعیف و به طور کلی مقاله هایی که به اندازه کافی مفید یا قابل اعتماد نبودند.
23 سوال به عنوان راهنمای الگوریتم آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله اعتماد خواهید کرد؟ آیا این مقاله توسط یک متخصص یا علاقه مندان به این رشته نوشته شده است که موضوع را به خوبی می شناسد، یا از نظر طبیعی ضعیف است؟ آیا سایت دارای مقالات تکراری و همپوشانی در موضوعات مشابه است یا فقط تغییرات کمی در لینک ها دارد؟ آیا می توانید اطلاعات کارت اعتباری خود را راحت به این سایت بدهید؟ آیا این مقاله دارای خطاهای املایی یا نگارشی است؟ آیا مباحث، ناشی از علاقه واقعی خوانندگان سایت است یا تنها برای موتورهای جستجوگر گوگل تولید محتوا می کند؟ آیا مقاله یا محتوای اصلی، گزارش اولیه، تحقیقات یا تحلیل اصلی را ارائه می دهد؟ آیا در مقایسه با سایر صفحات نتایج جستجو، این صفحه ارزش قابل توجهی دارد؟ کنترل کیفیت روی محتوا چقدر انجام می شود؟ آیا مقاله هر دو طرف یک داستان را توصیف می کند یا تنها به طرف داری از موضوع مورد علاقه خود می پردازد؟؟ آیا سایت یک مرجع شناخته شده در مورد موضوع خود است؟ آیا محتوا توسط تعداد زیادی از سازندگان تولید شده و یا برون سپاری شده است؟ آیا این مقاله به خوبی ویرایش شده، یا به نظر می رسد عجولانه تولید شده باشد؟ آیا برای پرس و جو مربوط به سلامتی، به اطلاعات این سایت اعتماد دارید؟ آیا می خواهید این سایت را به عنوان یک منبع معتبر در هنگام ذکر نام بشناسید؟ آیا در این مقاله توضیحات کاملی از موضوع ارائه شده است؟ آیا این مقاله حاوی تجزیه و تحلیل هایی است که غیرقابل واضح باشد؟ آیا این صفحه ای است که می خواهید آن را علامت گذاری کنید یا با یک دوست به اشتراک بگذارید؟ آیا در این مقاله تبلیغات بیش از حد وجود دارد که باعث انحراف از موضوع اصلی شود؟ آیا انتظار دارید این مقاله را در یک مجله چاپی، دائره المعارف یا کتاب هم مشاهده کنید؟ آیا مقالات کوتاه، غیرقابل اثبات یا فاقد مشخصات، مفید هستند؟ آیا صفحات با دقت و توجه زیادی به جزئیات تولید شده اند یا با دقت و توجه کمتر؟ آیا کاربران هنگام دیدن صفحات از این سایت شکایت می کنند؟
در مارس 2011، SEO By The Sea بیسوانات پاندا را به عنوان مهندس نام الگوریتم معرفی کرد. یکی از مقاله های بیسوانات به نویسنده کمک کرد که در مورد چگونگی استفاده از الگوریتم های یادگیری ماشین برای طبقه بندی دقیق در مورد رفتار کاربر در صفحات فرود، به نویسنده کمک کنند.
در حالی که مقاله در مورد الگوریتم پاندا نیست، نویسنده با مشارکت نام آن و موضوع مورد نظر، نشان می دهد که پاندا همچنین یک الگوریتم یادگیری ماشینی است.
در حال حاضر در صنعت سئو به این نتیجه رسیده اند که پاندا با استفاده از یادگیری ماشینی کار می کند تا پیش بینی های دقیق در مورد چگونگی ارزیابی در کیفیت محتوا. کمتر مشخص است که چه سیگنال هایی در الگوریتم یادگیری دستگاه برای تعیین این که کدام سایت ها از نظر کیفیت پایین و کدام یک از آنها نبوده اند، وارد می شوند.
بازیابی پاندای گوگل
مسیر بهبودی از طریق پاندا هم ساده و هم دشوار است. از آنجا که پاندا عملکرد سایت هایی را افزایش می دهد که از نظر محتوا کیفیت بالایی دارند، راه حل افزایش رتبه، منحصر به فرد بودن محتوای شما است. اگرچه این کار ساده تر از کارهای انجام شده، است، اما بارها و بارها ثابت شده که این دقیقاً همان چیزی است که برای بازیابی لازم است.
Felix Tarcomnicu با حذف محتوای کم کیفیت که هرگز عملکرد خوبی نداشته است، درست کردن دستور زبان و افزودن مطالب با کیفیت، سایتی را بازیابی کرد. Alan Bleiweiss با کمک به آنها برای نوشتن مطالب در 100 صفحه، به بهبودی در سایت کمک کرد.
WiredSEO با تغییر دادن دستورالعمل های محتوای تولید شده توسط کاربر، به یک سایت در بهبودی از پاندا کمک کرد تا به جای آنکه از سایر سایت ها کپی شود، بایوس خاص و منحصربفردتری را ترغیب کند. کاربران سایت قبلاً از سایر سایت های خود از بایوس استفاده کرده بودند، اما WiredSEO آنها را ترغیب کرد که زیست نامه را تغییر دهند تا سؤالات خاصی بپرسند، در نتیجه بایوس های منحصر بفرد، تکراری نبودند.
افسانه های الگوریتم پاندای گوگل پاندا درباره محتوای تکراری نیستگسترده ترین افسانه در مورد پاندا این است که در مورد محتوای تکراری است. جان مولر توضیح داده است که محتوای تکراری مستقل از پاندا است. کارمندان گوگل بارها تأکید کرده اند که پاندا محتوای بی نظیر را تشویق می کند، اما این عمیق تر از جلوگیری از تکثیر است. آنچه پاندا به دنبال آن است، اطلاعات واقعاً بی نظیری است که ارزش منحصر به فردی را برای کاربران فراهم می کند.
همچنین مولر به یکی از وبلاگ نویسان گفت که حذف نسخه های فنی در واقع یک اولویت بسیار پایین است و آنها باید فکر کنند که چه چیزی باعث می شود وب سایت شما در مقایسه با یک سایت عالی، متفاوت باشد.
احتمالاً منبع این سردرگمی از پرسشنامه سیگهال است، با این سؤال که “آیا سایت دارای مقالات تکراری، همپوشانی یا کاربری اضافی در موضوعات مشابه یا مشابه با تغییرات کلمات کلیدی کمی متفاوت است؟” این به تکثیر فنی نیست، بلکه به افزونگی محتوا اشاره دارد، جایی که محتوای جدید بیشتر از محتوای مشتق به شما پاداش می دهد.
آیا برای حل مسائل پاندا باید محتوا را حذف کنید؟این کمی مشکل است زیرا گوگل اغلب اطلاعات متناقضی را در اختیار شما قرار می دهد. در سال 2011، مایکل ویزومیرسکی گوگل در واقع به وب مسترها گفت که اگر توسط پاندا مورد اصابت قرار گرفتند، محتوای کم کیفیت را حذف کنند.
اکنون، در سال 2017، ما چیزهای متفاوتی می شنویم. گری الیلیز گوگل در توییتر گفت: “ما توصیه نمی کنیم که محتوا را به طور کلی برای پاندا حذف کنید، بلکه چیزهایی با کیفیت بیشتر را اضافه کنید.”
سخنگوی گوگل مستقیماً به TheSEMPost گفت: “به جای حذف این صفحات، هدف شما باید ایجاد صفحاتی باشد که در آن گروه قرار نمی گیرند، یعنی ایجاد صفحات برای کاربرانی که در آینده به سایت شما اعتماد می کنند، نتایج با ارزش بی نظیری را ارائه دهند. بنابراین، به طور کلی، حذف محتوا باید از نظر برندهای کلی سایت شما مورد توجه باشد نه حرکتی که باعث می شود جریمه پاندا حذف شود.
پاندا و محتوای تولید شده توسط کاربرپاندا به طور خاص محتوای تولید شده توسط کاربر را هدف قرار نمی دهد. اگرچه پاندا می تواند محتوای تولید شده توسط کاربر را هدف قرار دهد، اما تمایل دارد سایت هایی را هدف قرار دهد که دارای محتوای کم کیفیت هستند، از جمله پست های مهمان اسپم یا انجمن های پر از اسپم.
بسیاری از سایت های دارای رتبه بالا به محتوا تولید شده توسط کاربر متکی هستند، بنابراین بسیاری از سایت ها به دلیل حذف آن نوع محتوا، ترافیک و رتبه های قابل توجهی را از دست می دهند. حتی اظهارنظرهایی که در یک پست وبلاگ انجام شده است، باعث رتبه بندی می شود.
تعداد کلمات، یک فاکتور نیستتعداد کلمات جنبه دیگری از پاندا است که غالبا توسط متخصصان سئو اشتباه گرفته می شود. بسیاری از سایت ها اشتباه می کنند که از انتشار مطالب خودداری می کنند، مگر اینکه بالاتر از تعداد معینی از کلمات باشد، با 250 و 350 کلمه که اغلب ذکر شده است.
به عنوان مثال، بسیاری از صفحات در آنجا با محتوای اصلی بسیار اندک وجود دارد، با این حال گوگل فکر می کند که این صفحه به اندازه کافی کیفیت دارد که قطعه نمایش داده شده را برای پرس و جو بدست آورده است. در یک مورد، محتوای اصلی فقط 63 کلمه بود و خیلی ها به سختی فشار می آوردند که در مورد موضوع، به صورت غیر اسپمی بنویسند که طول آن 350+ کلمه باشد. بنابراین برای پاسخ به این سؤال، فقط به کلمات کافی نیاز دارید.
پیوندها و تبلیغات وابسته به طور مستقیم هدف قرار نمی گیرندسایت های وابسته و سایت های “ساخته شده برای AdSense” اغلب در پاندا بیشتر از سایر سایت ها مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، اما این دلیل نمی شود که به طور خاص آنها را هدف قرار دهد. به عبارت دیگر، این سایت ها به همین دلایل مورد اصابت قرار می گیرند: آنها قادر به ارائه مطالب قانع کننده، بی نظیر و جذاب نیستند.
سئو تکنیکال هیچ نقشی در الگوریتم پاندا بازی نمی کندپاندا فقط به محتوا نگاه می کند، نه مواردی مانند اینکه شما از برچسب های H1 استفاده می کنید یا سرعت صفحه شما برای کاربران چقدر است. همانطور که گفته شد، سئو تکنیکال می تواند به عنوان سهمی مهم در سئو و رتبه بندی باشد، بنابراین نباید آن را نادیده گرفت. اما به طور خاص بر الگوریتم پاندا تأثیر مستقیم ندارد.
جدول زمانی
مطمئناً پاندا گسترده ترین رکورد عمومی تاریخ را برای به روزرسانی های مربوط به خود دارد. بخشی از دلیل این امر، این است که پاندا از الگوریتم اصلی گوگل به صورت خارجی استفاده می کند و در نتیجه امتیازات محتوا فقط در تاریخ به روزرسانی های جدید پاندا تأثیر می گذارد.
این کار تا 11 ژوئن 2013 ادامه داشت، زمانی که کاتس در SMX Advanced گفت که اگرچه پاندا مستقیماً در الگوریتم اصلی گوگل قرار نگرفته است، داده های آن ماهانه به روز می شود و در طول ماه به آرامی منتشر می شود و به تأثیرات ناگهانی مرتبط با به روزرسانی های پاندا پایان می دهد.
قرارداد شماره گذاری تا حدودی گیج کننده است. انتظار می رود که بروزرسانی های اصلی الگوریتم پاندا با 1.0، 2.0، 3.0 و 4.0 مطابقت داشته باشد، اما هیچ بروزرسانی به عنوان 3.0 شناخته نمی شود. آنقدر تازه سازی داده ها برای نسخه 3 الگوریتم وجود داشت که برای مدتی، این کنوانسیون نام گذاری، کنار گذاشته شد و به سادگی و با تعداد کل بروزرسانی های پاندا، چه تازه ها و چه به روزرسانی های اصلی را به آنها ارجاع داد.
حتی پس از دستیابی به این کنوانسیون نامگذاری، هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا همه به روزرسانی های جزئی پاندا فقط تازه سازی داده ها بوده اند یا اینکه برخی از آنها دارای سیگنال های جدیدی نیز هستند. صرف نظر از این، جدول زمانی بروزرسانی های پاندا شناخته شده و به شرح زیر است:
23 فوریه 2011اولین بروزرسانی الگوریتم بدون نام که 12 درصد از سوالات تحت تأثیر قرار نگرفت، معرفی شد و صنعت بهینه سازی موتور جستجو و بسیاری از بازیکنان بزرگ را شوکه کرد و همچنین به طور موثر مدل کسب و کار “مزرعه محتوا” را خاتمه داد.
2.0 – 11 آوریل 2011این اولین بروزرسانی الگوریتم اصلی پاندا بود. این به روزرسانی شامل سیگنال های اضافی مانند سایت هایی است که کاربران گوگل آنها را مسدود کرده اند.
2.1 – 9 مه 2011صنعت ابتدا این پاندا را 3.0 نامید، اما گوگل توضیح داد که این فقط یک تازه سازی داده است، همانطور که در مورد نسخه های 2.X آینده نیز صدق می کند.
2.2 – 21 ژوئن 2011 2.3 – 23 جولای 2011 2.4 – 12 آگوست 2011پاندا در سطح بین المللی برای همه کشورهای انگلیسی زبان و برای کشورهای غیر انگلیسی زبان به جز ژاپن، چین و کره پخش شد.
2.5 و شار مرتبط با پاندا – 28 سپتامبر 2011به دنبال این به روزرسانی، در 5 اکتبر 2011، کاتس اعلام کرد “انتظار می رود در طی چند هفته آینده مقداری شار، مرتبط با پاندا داشته باشد.” تاریخ های تأیید شده شارژ 3 اکتبر و 13 اکتبر بود.
3.0 – 19 اکتبر 2011گوگل برخی از سیگنال های جدید را به الگوریتم پاندا اضافه کرده و همچنین نحوه تأثیر این الگوریتم را بر روی وب سایت ها دوباره محاسبه کرده است.
3.1 – 18 نوامبر 2011گوگل اعلام کرد این یک تازه سازی جزئی است، که کمتر از 1 درصد جستجوها را تحت تأثیر قرار می دهد.
3.2 – 18 ژانویه 2012گوگل تأیید تازه سازی داده در این تاریخ را تأیید کرد.
3.3 – 23 فوریه 2012تازه کردن داده ها.
3.4 – 23 مارس 2012 3.5 – 19 آوریل 2012 3.6 – 27 آوریل 2012 3.7 – 8 ژوئن 2012بازخوانی داده هایی که ابزارهای رتبه بندی پیشنهاد می دهند، نسبت به سایر بروزرسانی های اخیر، ضربه سخت تری دارد.
3.8 – 25 ژوئن 2012 3.9 – 24 جولای 2012 3.9.1 – 20 آگوست 2012یک به روزرسانی نسبتاً جزئی که آغاز یک کنوانسیون جدید نامگذاری شده توسط صنعت بود.
3.9.2 – 18 سپتامبر 2012شماره 20 – 27 سپتامبر 2012
یک به روزرسانی نسبتاً بزرگ پاندا که همچنین آغاز یک کنوانسیون نامگذاری دیگر بود، پس از آنکه صنعت ناجور کنوانسیون نامگذاری 9.xx را شناخت، تشخیص داد که به روزرسانی هایی که آنها پاندای 3.0 می نامیدند می تواند ادامه یابد.
شماره 21 – 5 نوامبر 2012 شماره 22 – 21 نوامبر 2012 شماره 23 – 21 دسامبربازخوانی اطلاعات کمی تأثیرگذارتر.
شماره 24 – 22 ژانویه 2013 شماره 25 – 14 مارس 2013این به روزرسانی از قبل اعلام شده بود و ابزارها نشان می دهند که تقریباً در این روز رخ داده است. به نظر می رسید کاتس پیشنهاد می کند که این آخرین به روزرسانی باشد قبل از اینکه پاندا مستقیماً در الگوریتم گوگل قرار گیرد، اگرچه بعداً مشخص شد که این اتفاق کاملاً اتفاقی نیست.
“Dance” – ژوئن 2013این تاریخ به روزرسانی نیست، اما روزی است که کاتس روشن کرد قرار نیست پاندا مستقیماً در الگوریتم گنجانده شود، بلکه به جای تازه سازی داده های ناگهانی گذشته، ماهانه با پخش بسیار کندتر به روز شود.
“بازیابی” – 18 ژوئیه 2013به نظر می رسد این به روزرسانی یک اصلاح برای برخی از فعالیت های بیش از حد سخت پاندا بوده است.
4.0 – 19 مه 2014در این تاریخ یک به روزرسانی عمده پاندا با تأثیرگذاری 7.5 درصدی سوالات اتفاق افتاده است و بیشتر افراد در صنعت معتقدند که این به روزرسانی، الگوریتم پاندا بوده است، نه فقط یک تازه سازی داده ها، به ویژه با توجه به گفته های کاتس در مورد کند بودن پخش برنامه ها.
4.1 – 23 سپتامبر 2014به روزرسانی مهم دیگر با تأثیر 3 تا 5 درصدی درخواست ها که شامل برخی تغییرات در الگوریتم پاندا بود. به دلیل کند بودن عرضه، تاریخ دقیق مشخص نیست، اما اعلامیه در تاریخ 25 سپتامبر اعلام شد.
4.2 – 17 ژوئیه 2015گوگل اعلام کرد یک تازه سازی پاندا انجام می شود که اجرای آن ماه ها به طول می انجامد. به دلیل کند بودن ماهیت عرضه، مشخص نیست که این تأثیر تا چه اندازه قابل توجه بوده یا دقیقاً در چه زمانی رخ داده است. این آخرین به روزرسانی تایید شده پاندا بود.