ساختار سایت در سئو سایت از این جهت اهمیت دارد که کاربران به راحتی در سایت حرکت می کنند همچنین گوگل نیز از این مسئله برای تعیین اهمیت محتوا استفاده می کند.
فهرست عناوین
چرا ساختار سایت مهم است؟پیدا شدن سایت در نتایج گوگل که توسط گوگل است و قابلیت استفاده از سایت توسط کاربر اهمیت ساختار سایت را بالا می برد.
به جرعت می توان گفت اکثر سایتها از ساختار مناسب و صحیح برخوردار نیستند و بازدیدکنندگان آنها دچار سردرگمی هستند.
فراموش نکنید درک بیشتر سایت توسط گوگل زمانی بهبود پیدا می کند که ساختار سایت مناسب و قابل فهم باشد، بنابراین برای سئو شما بسیار مهم است.
قابلیت استفاده از سایت را در طراحی سایت بالا ببریدوقتی صحبت از UX در طراحی سایت می شود، صرفا زیبایی سایت مد نظر نیست و در کل منظور واقعا یک سایت زیبا و قابل استفاده است نه صرفه زیبا؛ در واقع اگر کاربران نتوانند محصولات و اطلاعات مورد نیازشان را در آن سایت زیبا بیابند دیگر چه اهمیتی دارد سایت زیبا باشد یا نباشد.
بیاید به این فکر کنیم یک سایت زیبا و استاندارد با ساختار درست داشته باشیم و واقعا UX را به کار ببریم.
یکی از کارهایی که می تواند برای بهبود ساختار سایت کرد طبقه بندی و برقراری ارتباط بین صفحات با لینک داخلی است.
اهمیت ساختار سایت در سئو سایتمزایای ساختار سایت در افزایش شانس شما در ارتقا رتبه و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل بسیار زیاد است، دلایل بسیاری مانند درک گوگل از سایت شما و مانع شدن ساختار صحیح در رقابت با خودتان است.
به گوگل سر نخ بدهید، قطعا چیز های ارزشمندی در سایت شما وجود دارد که گوگل باید آنهارا پیدا کند پس به گوگل کمک کنید تا به خودتان کمک کرده باشید.
در رقابت سئو سایت شما باید اول دست از رقابت با خودتان بردارید، مشکلی که من شخصا در بسیاری از سایتهامی بینم وجود صفحات مشابه و پست های تکراری با یک موضوع می باشد، مثلا اگر درباره سئو زیاد مینویسید بهتر است چند پست اصلی دربراه سئو داشته باشید که هر کدام یک موضوع اصلی را پوشش می دهد، در نتیجه گوگل قادر خواهد بود صفحات مشخصی برای کلیدواژه های اصلی رتبه بندی کند و به مشکل گیج شدن در بین انبوهی از صفحات هم موضوع بر نخورد؛ در غیر اینصورت شما بر علیه خود قدم بر میدارید.
به جای ایجاد چندین صفحه کم کیفیت برای یک موضوع ، یک صفحه جامع را سئو کنید
نحوه صحیح ساختار سایت چگونه است؟حالا چگونه می توانید یک ساختار سایت صحیح بسازید؟
به صفحه اصلی اهمیت بدهید.صفحه اصلی هر سایتی مانند یک هرم در بالای آن قرار دارد و در زیر آن دسته بندی ها، پس صفحه اصلی به عنوان راهنمای کاربران یا همان نقشه راه می تواند عمل کند.
با توجه به گفته بالا ، صفحه اصلی سایت باید در تمامی صفحات در دسترس باشد.
منوی سایت را حساب شده بسازید.دومین گزینه پس از صفحه اصلی در بهبود ساختار سایت ، منو سایت است.
منو در سایت وظیفه فهرست مهمترین عناوین سایت را به عهده دارد پس در انتخاب گزینه های آن دقت کافی را داشته باشید.
کاربران و بازدید کنندگان عادت کرده اند از منوی سایت برای یافتن چیزی که دنبال آن هستند استفاده کنند در واقع یک منوی تکمیل و حساب شده درک بیشتری را از سایت به کاربر می دهد.
یک چیز مهم در منوی هر سایت درهم و گیج کننده نبودن آن است ، در واقع اصلا لازم نیست همه چیز را در یک منو قرار دهید ، با این حال داشتن یک منوی دوم ایده خوبیست.
پیشنهاد می کنم چند منو در سایت داشته باشید، مثلا یک منو در بالای سایت ، یک منو در میان سایت کنار لوگو ، یک منو در سمت راست محتوا یا همان سایدبار و یک منو در فوتر سایت.
سعی نکنید منوی سایت را تو در تو درست کنید چون هم کاربران توجه نمی کنند هم ارزش منو نزد گوگل کم می شود.
در سایت خود صفحات را به Breadcrumb مجهز کنید.قابلیت Breadcrumbs خیلی به کاربر کمک می کند که بداند دقیقا کجاست ، دقیقا مانند یک طناب مسیریابی در تاریکی مطلق!
از دسته بندی ها و برچسب ها درست استفاده کنیداگر از وردپرس استفاده می کنید وجود دستبندی و برچسب سازی یک نعمت بزرگ است، هرچند باقی سی ام اس ها هم این قابلیت ها را دارند اما زیاده روی در آن می تواند برای سئو سایت سم باشد.
این قابلیت ها هر چند به کاربران تفکیک و حق انتخاب بیشتری را در محتوای مورد نظرشان می دهد و دقیقا مانند یک فیلتر کار می کند اما با ساختن دستبندی زیاد و برچسب زیاد برعکس عمل می کند.
ایده من این هست که تعداد ساخت برچسب و دسته بندی را به منو بسپارید ، در واقع به مقدار توان منو این ها را بسازید که در هر کدام تعادل برقرار شود.
ساختن برچسب و دسته بندی زمانی ارزش دارد که بتوانید آن ها را به منو متصل کنید وگرنه کاربر چطور آن ها را بیابد.
سعی نکنید برچسب زیاد بسازید ، برچسب زیاد واقعا برای سئو خوب نیست در واقع همزمان شما با ساختن یک برچسب کم اهمیت به نیت دریافت کلیدواژه بیشتر ، صفحات کم ارزش را ساختید.
لینک داخلی بدهیددر همه نکات بالا یک چیز مشترک است و آن هم چیزی نیست جز در دسترس بودن و دیدن آن توسط کاربر
لینک داخلی یک راه حل خوب برای برقراری ارتباط بین صفحات و جلوگیری از گیجی کاربر است.
برای لینک سازی داخلی مهمترین صفحات سایت را پیوند بزنید تا هم کاربر به نتیجه درست و هدفمند برسد هم گوگل متوجه اهمیت صفحات شود.
فراموش نکنید متن لینک خیلی مهم است ، متن پیوند همان چیزی است که گوگل درباره آن اطلاع جمع می کند.
گوگل در تشخیص کلمات و مفاهیم مرتبط با آن بهتر می تواند عمل کند پس هنگام لینک داخلی کلمات مهمی را که ارتباط زیادی با صفحه لینک داده شده هستند را انجام دهید.
صفحات فرود بسازیدصفحات Landing یا همان فرود ، صفحاتی هستند که شما می خواهید کاربران پس از جستجوی کلیدواژه ای که شما قصد دارید با آن به ثفحه اول گوگل را یابید درست شده اند.
به طور مثال ما صفحه ای داریم به نام آموزش سئو و آن را طوری ساختیم که برای خود طراحی و چینش خاصی دارد ، این به کاربر کمک می کند جذب آن صفحه شود و اطلاعات گرافیکی و متنی مناسب را بیاید ، همچنین درک بیشتری از آن به دست بیاورد.
برای صفحات برنامه ریزی کنیدبه یاد داشته باشید صفحاتی که کاربران به آن وارد شده اند دقیقا همان صفحاتی هستند که کابران در آن باید عمل تبدیل را تجربه کنند ، به صورت ساده صفحات را هدفمند کنید.
ابزار شما برای تبدیل کاربر به مشتری ، المان ها و کلا هر چیزی که در صفحه قرار داده اید می باشد ، پس طوری آن را بسازید که مطمئن شوید ضمن اینکه کاربر به جواب سئوال خود از گوگل رسیده است ، برای اتفاق بعد از آن هم آماده هستید و کاربر را رها نمی کنید.
کاربر وارد شده به سایت دقیقا مانند مهمانی دعوت شده است که شما باید آن را راهنمایی و همه چیز را آماده کرده باشید.
به صورت خیلی ساده می توان یک محصول را در یک صفحه مثال بزنم که باید مواردی مانند اطلاعات فنی ، عکس های چند وجهی از آن ، فیلم و قیمت را دارند اما یک گزینه که می تواند کاربر را بیشتر با فروشگاه شما درگیر کند داشتن یک قسمت برای پیشنهاد های تخفیف یا محصولات مشابه است وگرنه به احتمال زیاد کاربر همان جا خارج می شود.
سایت خود را خلوت کنیدیکی دیگر از کارهایی که واقعا می تواند ساختار سایت را بهبود ببخشد ، خالی کردن سایت از صفحاتی است که اصلا دیده نمی شوند.
مقالات قدیمی که هیچ کس آن را نمی خواند دلیلی برای ماندن ندارند ، از دست آنها خلاص شوید. من همیشه اینکار را می کنم 🙂 البته فراموش نکنید صفحه حذف شده را به صفحه ای نزدیک به همان موضوع ریدایرکت کنید چون گوگل اگر نتواند آن صفحه را پیدا کند کد 404 را اعمال می کند که فکر نکنم برای سئو شما خوب باشد.
از cannibalization کلمه کلیدی خودداری کنیدکسب و کار شما مشخص است ، با این حساب وب سایت شما هم با موضوعی مشخص پایه گذاری شده است به همین صورت صفحات باید با موضوعی مشخص باشند، سعی نکنید صفحات با کلمات شبیه به هم تولید و بهینه کنید ؛ در واقع از cannibalization کلمه کلیدی آگاهی پیدا کنید و مراقیب باشید کلماتی که شبیه به هم هستند را سئو نکنید چون برای خودتان ایجاد رقیب می کنید و ممکن است هر دو صفحه و یا صفحات کاهش رتبه پیدا کنند.
حال اگر از مشکل cannibalization کلمه کلیدی رنج می برید و درگیر شده اید به طور خلاصه بگویم این است که در مورد صفحات موجود تحقیق کنید و عملکرد آن ها را بررسی کنید، شاید ادقام کردن برخی از آنها و یا در آخر حذف صفحات کم توان تر و بی ارزش تر ایده بهتری باشد.