اگر از بازاریابان معمولی در مورد استراتژی ویدئو مارکتینگ آنان در حال حاضر بپرسید احتمالا پاسخی نمی گیرید و یا اینکه آنها سعی می کنند با پاسخ هایی نامرتبط از شر شما خلاص شوند. اگرچه اکثر بازاریابان به عنوان یک دانش اولیه براهمیت ویدئو واقف اند و حتی ممکن است ویدیوهایی را به شکل منظم در شبکه های اجتماعی پست کنند ولی معمولا هیچ هدف و مفهومی پشت این کار آنان وجود ندارد.
ولی شکی نیست که ویدیو در بازاریابی امروز نقشی مهم و اساسی دارد. امروز مردم یک سوم از وقتی را که در فضای مجازی سپری می کنند به تماشای محتوای ویدئویی آنلاین اختصاص می دهند. و هرجایی که بیننده بیشتری داشته باشد، تبلیغات پولی نیز به آن سمت می روند. طبق آمار 81 % از کسب و کارها از ویدیو به عنوان ابزار بازاریابی استفاده می کنند که این آمار بیشتر از 63 درصد سال 2017 است و 81 درصد از مردم با دیدن ویدیوی تبلیغاتی برندها متقاعد به خرید یک محصول یا خدمت شده اند.
بنابراین سوال اصلی این است که چگونه یک استراتژی ویدیو مارکتینگ اجرا کنیم که به ما در تعامل بیشتر با مخاطبان و دستیابی به نتایج بیشتر کمک کند؟
پس با گام های ایجاد استراتژی بازاریابی ویدیویی با ما همراه باشید:
مقاله مرتبط: کمپین بازاریابی چیست و اصول طراحی کمپین بازاریابی موفق مخاطبان خود را بشناسید و برای کمپین خود اهدافی در نظر بگیریدهمه ی کمپین های موفق بازاریابی باید با تحقیق شروع شوند. چه کسانی را هدف قرار داده اید؟ چه نوع محتوایی میان آنها پرطرفدار است و معمولا از چه کانالهایی استفاده می کنند؟ ساخت بهترین محتوای ویدیویی و پرداخت مبلغی برای پخش آن در وبسایت هایی که مخاطبان شما از آنها بازدید نمی کنند هیچ فایده ای ندارد.
و مهم تر از همه با یک کمپین بازاریابی ویدئویی خاص به دنبال دستیابی به چه هدفی هستید؟ آیا به دنبال ایجاد آگاهی، فروش، افزایش ترافیک یا همه این موارد با هم هستید؟هنگام سرمایه گذاری بر روی توانایی ویدیوی خود برای برقراری ارتباط با مشتریانتان از درستی لحن صدا و پیامی که برای دستیابی به آنان استفاده می کنید اطمینان حاصل نمایید. وقت گذاشتن برای جمع آوری دیدگاه مصرف کنندگان قبل از ارائه ویدیو امری ضروری است، چرا که همین دیدگاه ها نوع ویدئویی که می بایست تولید کنید و میزان پولی که باید برای ساخت آن خرج کنید مشخص می کنند.
ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی چیست؟
در راستای اهداف برند باقی بمانید و پیام خود را در سراسر ویدئو بگنجانیدویدیو مثل یک خروج از انواع روش های معمول بازاریابی یا راهی برای آزمایش تازه نمودن برندینگ است ولی بازدیدکنندگان ویدیو شما باید درعین حال که از دیدن ویدیو سورپرایز می شوند بدانند که چه کسی با آنها صحبت می کند.
بر اساس مطالعه صورت گرفته به وسیله مک کنزی و همکارانش شرکت های ثابت قدم در برندینگ 20 درصد موفق تر از شرکت هایی هستند که اینگونه نیستند. به عنوان مثال اگر ویدیوهای شما در یوتیوب یا دیگر شبکه های اجتماعی منتشر می شود باید به سایت شما یا یک صفحه فرود لینک داده شوند، و واضح است که پیام رسانی و خلاقیت باید مطابق با اهداف برند و در کانال های مختلف یکپارچه باشد. اگر آنچه که کاربران ویدیویی در ایمیل های ارسالی از سوی شما می بینند متفاوت از آنچه که در فیس بوک یا اینستاگرام می بینند باشد این بازتاب سازنده ای از برند شما نخواهد بود و ممکن است به جای کمک به برند بیشتر به آن آسیب بزند.
مقاله مرتبط: هفت راه به حداکثر رساندن نرخ بازگشت بازاریابی تجاری به ویدئو خود بودجه عاقلانه اختصاص دهیدبسیاری از بازاریابان به اشتباه فکر می کنند که اختصاص پول فراوان به یک پروژه ویدیویی اتوماتیک آن را به یک پروژه موفق بزرگ تبدیل می کند. از سوی دیگر هزینه نکردن برای کمپین های گسترده به قدر کافی می تواند به تصویر برند شما آسیب برساند چرا که اینگونه انتقال پیام با کمترین کیفیت صورت می گیرد.
هنگامی که واقعا می خواهید محتوای ویدیویی تهیه کنید اهداف کمپین خود را در ذهن مرور کنید و از صرف بودجه خود به بهترین شکل اطمینان پیدا کنید. به عنوان مثال اگر به دنبال دسترسی به مشتریان میانسال یا متولدین دهه 30 هستید، دیگر نیازی به صرف بودجه هنگفت برای تولیدات ویدیویی نیست.
به فکر ساخت ویدئوهای کوتاه برای شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و توییتر باشید یا از محتوای تولید شده توسط کاربران استفاده کنید و اگر بودجه بیشتری دارید و می خواهید برند خود را در یادها ماندگار کنید از یک داستان جذاب هالیوودی با بازیگری اینفلوئنسرها استفاده کنید. ولی استفاده ازاینفلوئنسرها در ویدیوها همیشه هم به معنای استخدام سلبریتی های بزرگ نیست. برای اینکه در بودجه خود صرفه جویی کنید می توانید از متخصصان صنعت خود یا حتی سلبریتی های اینستاگرام که به مخاطبان مورد نظر شما دسترسی دارند استفاده کنید. ولی پیش از آن از صلاحیت آن فرد برای معرفی شرکت خود اطمینان یابید و پروفایل های آنان در شبکه های اجتماعی مختلف را رصد و حسن شهرت آنان را بررسی کنید و نگذارید موضوعاتی که آنان در کانال ها و پلتفرم های شخصی خود به آن پرداخته اند به برند یا ارزش محصولات تان لطمه وارد کند.
مقاله مرتبط: مدل AIDA چیست و نحوه استفاده از آناینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ و اشتباهات رایج در آن
ویدئو های خود را بهینه نمایید و برای هر کانال ارتباطی هدف گذاری کنیدبا توجه به کانال هایی که برای راه اندازی کمپین های خود انتخاب می کنید باید از این موضوع مطمئن شوید که ویدیوهای شما برای دستیابی به بیشترین تعامل ممکن بهینه شده باشند. برای اینستاگرام مثلا این بهینه نمودن شامل کوتاه بودن ویدیو، آپلود مستقیم آن در پیج شرکت و استفاده از کپشن است. برای یوتیوب این به معنی انتظار دو هفته ای پس از انتشار ویدیو برای هرگونه تغییر و پالایش مخاطبان هدف است.ت
پایان بخش اول